Helsingin nastarengaskielto ei ole toiminut halutulla tavalla – "Yli tuhat kuskia, joille pitäisi määrätä liikennevirhemaksu"

Nastat vai kitkat? Kysy itseltäsi nämä kysymykset, niin saat vastauksen 2:02
Nastat vai kitkat? Kysy itseltäsi nämä kysymykset, niin löydät vastauksen.

Helsingin Lönnrotinkadun nastarengaskielto ei ole sujunut odotetulla tavalla. Asian tiivistää Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

– Osa varmasti asioi kiinteistöillä, mutta silti jää yli 1 000 kuskia arkipäivässä, joille pitäisi määrätä 100€ liikennevirhemaksu, Pasterstein kertoo Twitterissä.

Pastersteinin tviittiin on lisätty linkki toiseen tviittiin, joka paljastaa Lönnrotinkadulla ajavien kuljettajien renkaiden tilanteen.

Linkitetystä tviitistä selviää, että automaattisen seurannan mukaan nastarengasosuus oli torstaina 1. joulukuuta peräti 45 prosenttia nastakiellosta huolimatta.

Ylikomisario Pasterstein kertoo myös, että Tukholmassa nastakielto on voimassa kolmella eri kadunpätkällä, joissa nastarengasosuus on tippunut 20–30 prosenttiin.

Kielto koskee Lönnrotinkadun Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välistä osuutta noin 900 metrin matkalta, mutta sillä ei olisi vaikutusta tontilleajoon, vaan ainoastaan läpiajoon. Kielto ei koske nastarenkailla varustettuja polkupyöriä.

Nastarengaskiellon syynä on halu parantaa ilmanlaatua sekä vähentää liikenteestä aiheutuvaa melua.

Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030−2031 mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat