Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten auton valoista voi pitää huolta muuten kuin vaihtamalla polttimon? Mistä tietää, että jotain olisi tehtävä?
Vastaus: Tien päällä on samat vaarat vuorokaudenaikaan katsomatta – pimeässä niitä on vain hankalampi huomata. Kuljettaja pystyy vaikuttamaan mahdollisuuksiinsa havaita riskit ajoissa ajamalla riittävän alhaisella tilannenopeudella, käyttämällä valoja tehokkaasti, havainnoimalla oikein sekä huolehtimalla valojen puhtaudesta ja kunnosta.
Valojen testaus ostohetkellä
Automainoksissa näkee mitä hienoimpia nimiä nykyautojen valojärjestelmille. Ostajan ei kuitenkaan tule antaa näiden valojärjestelmien eksoottisten nimien hämätä itseään – sama pätee valonlähteeseen. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä halogen-, xenon- vai led-valot. Sen sijaan sillä on merkitystä, valaisevatko valot hyvin vai huonosti. Esimerkiksi osa tämän päivän led-valoista on valoteholtaan ala-arvoisen surkeita.
Parhaan käsityksen auton valojen hyvyydestä tai heikkoudesta saa ajamalla autolla pimeällä tieosuudella. Suosittelenkin aina pyytämään auton yön yli koeajoon, jolloin on mahdollista kokeilla myös sen valojen toimivuutta. Mikäli autoliike ei tähän suostu, kannattaa vaihtaa merkkiä ja etsiä liike, joka suostuu.
Uutta autoa ostettaessa on syytä huolehtia, että autoliikkeen koeajoautossa on täsmälleen sama valojärjestelmä kuin siinä, jota on tilaamassa. Saman automerkin ja -mallin eri varusteversioissa valojärjestelmät saattavat vaihdella. Jos koeajoautossa on led-valot, ja on tilaamassa autoa varustetasolla, jossa on halogenit, ei valoista voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

