Asiantuntija Venäjän lentorajoituksista: Katastrofi Finnairille

Venäjä voi asettaa rajoituksia tai kiellon eurooppalaisten lentoyhtiöiden Siperian ylittäville lennoille vastineena EU:n määräämille talouspakotteille. Ilmailutoimittaja Jyri Raivion mukaan rajoitukset olisivat siirtymäaikoineenkin katastrofi suomalaiselle siviili-ilmailulle.

Raivion mukaan Finnairin viime vuoden vähän yli kahden miljardin liikevaihdosta 43 prosenttia tuli Aasian lennoista.

– Jos Aasiaan lentäminen hyytyy kokonaan, vaikutus tulee olemaan liikevaihdolle järisyttävän suuri, Raivio sanoo.

Ongelma on, ettei Aasian reiteille löydy kunnollista vaihtoehtoa. 

– Koneilla ei riitä toimintamatka, sillä jossain pitäisi välillä käydä tankkaamassa. Etelän kautta jos lähtee kiertämään, matka käy hirveän pitkäksi. Siellä on lisäksi vastassa ihan kivikova kilpailu, ei sinne ole Finnairilla mitään asiaa, Raivio selittää.

Finavia kärsisi myös

Asiantuntija muistuttaa, että koko Finnairin strategia on rakennettu Aasian liikenteen varaan.

– Yksikään muu eurooppalainen lentoyhtiö ei ole lähelläkään Finnairia, jos katsotaan kuinka iso osuus niiden liiketoiminnasta on Aasian liikennettä. Koko käynnissä olevan vuosikymmenen strategia perustuu siihen että Aasian liikenteen tuotot kaksinkertaistetaan. Finnarilla on käynnissä miljardin euron kalustohankintaohjelma, jonka ainoa tarkoitus on tuoda nykyaikaista pitkänmatkan lentokalustoa Aasian liikenteeseen, Raivio sanoo.

Raivion mukaan myös venäläiset ampuvat itseään jalkaan, sillä he saavat ylilentomaksuista satoja miljoonia euroja vuodessa. Kärsijänä on myös Finavia, joka ylläpitää Suomen lentoasemaverkostoa.

– Finavian tulevaisuus on laskettu samaisen Aasian liikenteen varaan. Siellä on käynnissä 900 miljoonan euron investointiohjelma, jonka tarkoitus on tehdä Helsinki-Vantaasta entistäkin parempi vaihtoasema matkustajille, jotka tulevat Aasiasta ja jatkavat eteenpäin Eurooppaan, Raivio kertoo.

Juttua korjattu 5.8. klo 18.40. Finnarilla on käynnissä miljardin euron kalustohankintaohjelma, ei miljoonan, kuten aiemmin uutisoitiin. 

  

Lue myös:

    Uusimmat