Asiantuntija nosti esiin huiman yksityiskohdan Kalle Rovanperän historiallisesta tempusta – auton sisäkamera paljastaa, miten pienestä kaikki oli kiinni

Suomen MM-rallin juhlavuoden reitti julkaistaan 8:14
Jyväskylän MM-rallin reitti julkistettiin torstaina. Uutisaamussa vierailivat apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen sekä M-Sportin Teemu Suninen ja Jarmo Lehtinen.

Viime viikonloppuna ajetun Ruotsin rallin suurimmat tarinat rakentuivat Elfyn Evansin uran toisen MM-rallivoiton ja Kalle Rovanperän uran ensimmäisen palkintokorokesijoituksen ympärille. Rovanperästä tuli historian nuorin palkintokorokkeelle yltänyt kuljettaja.

Rovanperä nappasi kolmossijan huimalla vedollaan rallin päättäneellä Power Stagella.

Puolen sekunnin johtoasemassa päätöspätkälle startannut tallikaveri Sébastien Ogier hävisi Rovanperälle 21,19 kilometrin mittaisella pikataipaleella peräti 3,9 sekuntia ja putosi näin neljänneksi. Ek:n kakkosajan kellottanut Hyundain Thierry Neuvillekin hävisi Rovanperälle 3,7 sekuntia.

Rovanperä löi muille luun kurkkuun ek:n jälkimmäisellä puoliskolla.

– Siinä se meidät kaikki tappoi, rallissa viidenneksi sijoittunut M-Sportin Esapekka Lappi tiivisti.

WRC All Live -lähetyksistä tuttu asiantuntija Julian Porter tarjosi keskiviikkona tähän Lapin lausuntoon vielä aimo annoksen konkretiaa. Porter jakoi Instagram-tilillän ruutukaappauksen päätös-ek:n väliajoista.

– Me kaikki tiedämme, että Kalle voitti Power Stagen 3,7 sekunnin marginaalilla, joka on nykypäivänä reilu ero millä tahansa pätkällä. Power Stagella, jolla tavoitellaan lisäpisteitä, se on kuitenkin jotain erityistä. Kun katsoo yksityiskohtia, huomaa, että Kalle voitti ek:n kolmossektorilla 10,43:n ja 19,90 kilometrin välillä, Porter kirjoittaa.

Rovanperä oli kolmossektorilla 2,6 sekuntia nopeampi kuin Neuville, 3,2 sekuntia nopeampi kuin Evans ja 3,3 sekuntia nopeampi kuin Ogier. Muut – mukaan lukien hallitseva maailmanmestari Ott Tänak – jäivät vielä enemmän.

– Tiedän, että osa kuljettajista halusi vain pitää sijoituksensa eikä ottanut riskejä, mutta kuusi kuljettajaa joko taisteli sijoituksista tai yritti saavuttaa Power Stage -pisteitä. Yritän vain sanoa, että se oli mahtava veto nuorelta kaksikolta. Kolmossektori oli pääosin kaasu pohjassa ajettavaa osuutta, ja siinä oli kaikenlaista olosuhdetta: soraa, jäätä, loskaa ja lunta, Porter kirjoittaa.

Rovanperän keskinopeus kolmossektorilla oli järisyttävä 132,19 kilometriä tunnissa. Kolmella muulla sektorilla nopeimman kuljettajan keskinopeudet vaihtelivat 103:n ja 109:n välillä.

– Sanotaan, että tallipäälliköt katsovat ek-aikoja löytääkseen lahjakkuuksia, mutta me tietysti tiedämme jo Kallen lahjat. Tämä ek-aika osoitti, että hän on poikkeuksellinen kyky.

Toyota-pomo Tommi Mäkinen ei varsinaisesti yllättynyt Rovanperän vauhdista. Mäkinen kertoi rallin jälkeen tienneensä, että Rovanperä on jo nyt melko hyvä nopeilla osuuksilla, mutta eroa kärkeen tulee vielä hitaimmilla osuuksilla: niissä kuluu eniten aikaa, joten niissä voi myös hävitä eniten.

– Hitaissa mutkissa ajaminen ei ole Kallella vielä niin hyvin hanskassa. Mutta mitä sitten tapahtuu, kun hän oppii ajamaan hitaatkin mutkat paremmin? Ne ovat yleensä aika paljon helpompia kuin mennä kovaa kovavauhtisissa mutkissa. Voi olla, että muilla pojilla tulee jossain vaiheessa kiirus Kallea vastaan, Mäkinen sanoi.

Vaikka Rovanperän kolmossektorin veto oli kiistatta hieno, oli varsin lähellä, ettei sitä vetoa koskaan nähty.

Rovanperän auton sisäkameran videosta ilmenee (katsottavissa kohdasta 59:48 alkaen), että hän oli lähellä lipsauttaa leveäksi noin 300 metriä ennen toista väliaikapistettä. Tai oikeastaan lipsauttikin.

Kartanlukija Jonne Halttusen ohje oikealle kääntyvään mutkaan kuului "nypyltä lopussa puolipitkä oikee loiva, lopussa yli". Auto oli nypyn jälkeen pienessä sivuluisussa, ja ajolinja oli huomattavasti ulompana kuin kenelläkään muulla. Lappi tuli mutkan lähes yhtä leveällä linjalla, mutta hänen autonsa oli huomattavasti suoremmassa.

Rovanperän auton toisesta sisäkamerasta taas ilmenee, että Rovanperä ja Halttunenkin säikähtivät noin 150 kilometrin tuntivauhdissa sattunutta tilannetta. Heidän onnekseen osuma pienen pieneen lumikasaan ei aiheuttanut mitään sen vakavampaa, ja matka saattoi jatkua pienen korjausliikkeen jälkeen.

POWER STAGEN SEKTORIAJAT:
 
Sektori 1 (0-5,22 km):
 
1. Ott Tänak, Hyundai 3:01,3 (103,65 km/h)
2. Sébastien Ogier, Toyota +0,7
3. Kalle Rovanperä, Toyota +1,0
4. Thierry Neuville, Hyundai +1,4
5. Esapekka Lappi, M-Sport +1,6
6. Elfyn Evans, Toyota +3,3
7. Craig Breen, Hyundai +5,6
8. Teemu Suninen, M-Sport +6,5

Sektori 2 (5,22-10,43 km):
 
1. Rovanperä 2:52,0 (108,63 km/h)
2. Neuville +0,9
3. Ogier +1,0
4. Lappi +1,1
5. Tänak +1,2
6. Evans +3,3
7. Suninen +4,9
8. Breen +5,8

Sektori 3 (10,43-19,90 km):
 
1. Rovanperä 4:17,9 (132,19 km/h)
2. Neuville +2,6
3. Evans +3,2
4. Ogier +3,3
5. Tänak +4,4
6. Lappi +5,0
7. Suninen +8,2
8. Breen +9,3

Sektori 4 (19,90-21,19 km):
 
1. Neuville 42,7 (108,76 km/h)
2. Ogier +0,1
3. Rovanperä +0,2
3. Tänak +0,2
5. Lappi +0,3
6. Suninen +0,4
7. Evans +0,5
8. Breen +0,8

Lue myös:

    Uusimmat