Mannerheimin lastensuojeluliitto kampanjoi syksyllä lasten mediakasvatuksen puolesta. Yksi teemaan liittyvä kysymys on tekoäly.
Mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja Mannerheimin Lastensuojeluliitosta kertoo Huomenta Suomen haastattelussa, että lapset ja nuoret törmäävät tekoälyyn monissa eri tilanteissa käyttäessään mediaa – oli kyse sitten sosiaalisen median kanavavista, erilaisista digitaalisista ohjelmista tai palveluista.
– Oikeastaan voidaan kysyä, että missä se ei enää tule vastaan, kun lapset ja nuoret liikkuvat.
Rahjan mukaan sosiaalisessa mediassa erilaiset suosittelumekanismismit ovat yksi näkyvimpiä asioita, mitä konepellin päälle näkyy digitaalisessa kehityksessä.
Tietojenkäsittelytieteen professori Teemu Roos Helsingin yliopistosta kertoo, että sosiaalisen median suositusten seuraamisen riskinä voi olla esimerkiksi väärän tiedon ja salaliittomateriaalin leviäminen.
– Tämä on ihan tunnettu ongelma, että jos vain seuraa niitä (sosiaalisen median ehdottamia) suosituksia, niin saattaa päätyä tosi omituisiin paikkoihin. Sellaisiin paikkoihin, jotka saattavat ehkä tuntua kiehtovilta lapsesta, mutta niissä on ehkä sellaista sisältöä, joita lapset eivät välttämättä koekaan miellyttäviksi.
Medialukutaidon tärkeys korostuu entisestään
Rahja toteaa, että medialukutaidon täkeys vain korostuu entisestään tekoälyn myötä
