Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija: Autoilun haittojen ohjauksesta ollaan pitkälti luopumassa

1:55Berner ehdottaa isoja alennuksia autoilun verotukseen
Julkaistu 18.01.2017 20:27

MTV UUTISET – STT

Polttoaineveron mahdollinen alentaminen huolettaa ympäristö- ja energiakysymyksiin perehtynyttä asiantuntijaa.

Ylen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee laskevansa osittain polttoaineen hiilidioksidipäästöihin perustuvaa veroa noin 200 miljoonalla eurolla. Päästöt vaikuttavat myös autoveroon, joka on poistumassa.

Tutkimusohjaaja Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT) sanoo, että selvityksen perusteella autoilun haittojen ohjauksesta ollaan pitkälti luopumassa. Selvityksessä mainittu tienkäytön aikaan perustuva käyttömaksu ei rokota ajokilometreistä syntyvistä päästöistä.

– Aikaperusteisella maksulla ei ole yhteyttä päästöihin, Laukkanen sanoo.

Kiinteä asiakasmaksu pohjautuisi valmistajan ilmoittamiin päästölukuihin. Selvityksen mukaan vuosimaksu olisi keskimäärin 539 euroa. Maksu voisi olla myös viikko- tai kuukausiperusteinen.

Tienkäytön vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa, mutta riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä.

Laukkasen mukaan päästöt eivät välttämättä kasvaisi uudistuksessa, koska autokanta voisi uudistua nykyistä vähäpäästöisemmäksi.

Laukkanen sanoo, että uudistuksesta hyötyisivät paljon pitkiä matkoja valtion teillä ajavat autoilijat.

– Paljon ajavat maksavat vähemmän per kilometri kuin vähemmän ajavat.

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Autoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"Niinistö Bernerin esityksestä: Perussuomalaiset eivät kannata yhtiöittämistä tässä muodossaPaljon keskustelua herättänyt liikenneverkkoselvitys ruodittavaksi tänään Yle: Tiemaksusta esitys – polttoainevero alas, autovero pois, tiemaksut ajetun ajan mukaanLiikenneministeri HS:lle: Autoilun kilometrihinta mahdollinen – teleoperaattorit voisivat periä maksuja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:01
    Katujengit

    Milan Jaff sanoo peruneensa vapaaehtoisen paluunsa Irakiin turvallisuussyistä

  • 09:55
    Sijoittaminen

    Tutkimus: Nuoret aikuiset sijoittavat ennemmin kuin ostavat asunnon

  • 08:20
    Pöllöraati

    Pöllöraati kehitti kansanedustajille täydellisen tosi-tv-ohjelman: "On vehkeilyä ja selkäänpuukotusta"

  • 00:05
    Kadonneet

    Poliisin Espoossa etsimä mies löytynyt

  • 00:01
    Suomi

    Suomalaisilta kysyttiin ajatuksia maan tulevaisuudesta: Karu tulos