Pohjois-Karjalassa on paljastunut tapauksia, joissa sähköyhtiön asiakkailta on laskutettu kulutusta myös sähkökatkojen ajalta. Vain osa asianomistajista on huomannut reklamoida virheellisestä laskutuksesta. Sähköyhtiö ei tiedottanut asiasta aktiivisesti, mutta on nyt ryhtynyt selvittämään ilmiön laajuutta.
Virheellinen laskutus paljastui lähes vahingossa. Kontiolahtelainen omakotiasuja hankki ilmalämpöpumpun ja alkoi seurata viime syksynä sähkönkulutustaan aikaisempaa tarkemmin.
– Huomasin laskuja tutkiessani, että kulutusta oli merkitty laskulle myös ajalta, jolloin sähköt olivat poikki. Pian kävi ilmi, että myös naapurilla oli sama tilanne, MTV Uutisten lähde kertoo.
Sähkökatko johtui alueella suurta huomiota saaneesta myrskystä. Sähkölaskuja tutkittaessa ja kulutusta vertailtaessa paljastui myös toinen sähkökatko. Ensimmäinen oli elokuussa ja kiinteistön omistajan talosta sähkö oli poikki seitsemän tuntia. Toinen neljän tunnin katko oli marraskuussa.
– Lähetin asiasta kaksi viestiä Pohjois-Karjalan Sähkön verkkosivujen kautta, mutta en saanut vastausta kumpaankaan, yhtiön asiakas hämmästelee.
Naapuri sai tiedusteluunsa vastauksen tekstiviestinä, että virhe korjataan.
– Sitten minunkin lukemat nollattiin ja ylimääräinen laskutus hyvitettiin kaikessa hiljaisuudessa ottamatta minuun yhteyttä. Tiedän kuitenkin sellaisia naapureita, joille lukemia ja laskutusta ei ole korjattu, koska he eivät ole reklamoineet.
Tutkintapyyntö harkinnassa
Asianajaja Harri Kontturi asuu samalla alueella, jossa sähkökatkoja esiintyi. Hän ei ollut huomannut omassa laskutuksessaan virheitä ennen kuin kontiolahtelainen kiinteistönomistaja otti häneen yhteyttä.
