Neljä kautta Ferrarin kakkoskuljettajana ajanut Eddie Irvine avautuu rakastamansa italialaistiimin nykytilasta ja toimintatavoista saksalaisen Motorsport-Totalin haastattelussa.
Irlantilaiskuski ajoi Ferrarilla vuodet 1996-99, jolloin italialaistiimistä kasvatettiin formula ykkösten yksinvaltiasta tähtikuljettaja Michael Schumacherin, tallipäällikkö Jean Todtin ja teknisen johtajan Ross Brawnin johdossa.
Tuohon aikaan Ferrari luotti paljon ulkomaiseen osaamiseen. Nykypäivän Ferrari on koko ajan entistä italialaisempi, kun tallipäällikkönä on Maurizio Arrivabene ja tekniseksi johtajaksi James Allisonin tilalle nousi moottoripuolen pomo Mattia Binotto.
– Italialainen tapa toimia ei ole ideaali. Se on mahtava ja kaunis tapa toimia sekä monella tapaa viihdyttävä. Ehkä anglosaksinen tapa on parempi, ja sen mielestäni Todt tajusi tuoda sisään, Irvine kertoo hörppiessään italialaista olutta veneen kannella.
– Mutta onko se Ferrari? Puritaanit sanovat, että ei ole. Mattia oli minun vanha insinöörini Ferrarilla. Erittäin fiksu kaveri, joten mielenkiintoista nähdä, mitä muutoksia hän tekee.
– Osaamisen ostaminen ei ole yhtä kaunista kuin sen luominen. Esimerkiksi Manchester Unitedin vuoden 1999 joukkueesta suurin osa tuli heidän omasta akatemiastaan. Sen sijaan Manchester City vain ostaa viimeisimmät ja nopeimmat aseet. He voittavat, mutta kiinnostaako se ketään, Irvine vertaa jalkapallon maailmaan.
ja ovat kuljettajina poikkeus Ferrarin patrioottiseen linjaan, sillä Italialla on ollut jo vuosikymmenet hankaluuksia tuottaa aivan ylimmälle huipulle yltäviä kuljettajia.

