Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”Arrivabenen ongelma on Marchionne” – Eddie Irvine ruotii Ferrarin tilaa

Sergio Marchionne (etualalla) on kivi Maurizio Arrivabenen (takana) kengässä, uskoo Eddie Irvine.
Sergio Marchionne (etualalla) on kivi Maurizio Arrivabenen (takana) kengässä, uskoo Eddie Irvine.2015 Getty Images
Julkaistu 11.10.2016 06:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Neljä kautta Ferrarin kakkoskuljettajana ajanut Eddie Irvine avautuu rakastamansa italialaistiimin nykytilasta ja toimintatavoista saksalaisen Motorsport-Totalin haastattelussa.

Irlantilaiskuski ajoi Ferrarilla vuodet 1996-99, jolloin italialaistiimistä kasvatettiin formula ykkösten yksinvaltiasta tähtikuljettaja Michael Schumacherin, tallipäällikkö Jean Todtin ja teknisen johtajan Ross Brawnin johdossa.

Tuohon aikaan Ferrari luotti paljon ulkomaiseen osaamiseen. Nykypäivän Ferrari on koko ajan entistä italialaisempi, kun tallipäällikkönä on Maurizio Arrivabene ja tekniseksi johtajaksi James Allisonin tilalle nousi moottoripuolen pomo Mattia Binotto.

– Italialainen tapa toimia ei ole ideaali. Se on mahtava ja kaunis tapa toimia sekä monella tapaa viihdyttävä. Ehkä anglosaksinen tapa on parempi, ja sen mielestäni Todt tajusi tuoda sisään, Irvine kertoo hörppiessään italialaista olutta veneen kannella.

– Mutta onko se Ferrari? Puritaanit sanovat, että ei ole. Mattia oli minun vanha insinöörini Ferrarilla. Erittäin fiksu kaveri, joten mielenkiintoista nähdä, mitä muutoksia hän tekee.

– Osaamisen ostaminen ei ole yhtä kaunista kuin sen luominen. Esimerkiksi Manchester Unitedin vuoden 1999 joukkueesta suurin osa tuli heidän omasta akatemiastaan. Sen sijaan Manchester City vain ostaa viimeisimmät ja nopeimmat aseet. He voittavat, mutta kiinnostaako se ketään, Irvine vertaa jalkapallon maailmaan.

ja ovat kuljettajina poikkeus Ferrarin patrioottiseen linjaan, sillä Italialla on ollut jo vuosikymmenet hankaluuksia tuottaa aivan ylimmälle huipulle yltäviä kuljettajia.

Kimi Räikkönen
Sebastian Vettel

– Kuskit ovat eri juttu. Sinun pitää palkata parhaat kuskit, jotka voit saada, Irvine toteaa.

Tulosta odotetaan liian nopeasti

Ferrari putosi jo kuluvan vuosikymmenen taitteessa kärkitallin paikalta. Ensin Red Bull nuiji neljä mestaruutta putkeen ja sen jälkeen Mercedes on hallinnut V6-turbomoottorien aikakautta kolmella peräkkäisellä mestaruudella.

Irvine tuli tiimiin vastaavanlaisena aikana, jolloin edellisistä mestaruuksista oli ehtinyt kulua yli vuosikymmen. Hänen mukaansa Todtilla kesti 5-6 vuotta luoda Ferrarista sellainen menestyjä kuin siitä tuli, joten odotukset Arrivabenea kohtaan ovat kohtuuttomat.

– Olen tuntenut Maurizio Arrivabenen vuosien ja vuosien ajan. Hän on niin italialainen kuin italialainen voi olla. Pidän siitä, että hän on vetovastuussa. He yrittävät luoda osaavaa tiimiä, ja jos he eivät onnistu siinä, niin ainakin Ferrari on yrittänyt, Irvine sanoo.

Muutoksia on tapahtunut myös konsernin johdossa. Moottoriurheiluhullun Luca di Montezemolon tilalle astui vuonna 2014 Sergio Marchionne, jonka osaaminen on enemmän markkinointipuolella.

– Arrivabenen paineet ovat valtavat. Yksi hänen ongelmistaan on se, ettei Marchionne ole autourheilumies, vaan bisnesmies. Formula ykkösissä voittaminen vaatii valtavasti. Hän (Marchionne) odottaa paljon ja ehkä liian nopeasti.

Lisää aiheesta:

F1-lehdistökatsaus: Italialaiset lääpällään Charles Leclerciin, tallikaverille kylmää kyytiä – Ferrarin mestaruusmarssin yllä yksi uhkakuvaRalf Schumacher laukoi tylyä tekstiä F1-sarjan heittopussista: kehottaa Frank ja Claire Williamsia lähtemään omasta tallistaan – "Monia asioita pielessä"Bernie Ecclestone paljasti Michael Schumacherin kanssa käymänsä keskustelun, joka osoittaa, mikä Ferrarilla on pielessä – "Se oli ehkä se syy"Oikea mies väärässä paikassa? Bernie Ecclestone lyttää Ferrarin tallipäällikön ja ehdottaa tilalle todellista jokerikorttiaFerrari-johtaja otti esiin munkin kaavun ja ristiriipuksen, italialaistiimiä johdettu pelolla – "Pallit pöydälle!"”Sergio Marchionnen kuoleman aiheuttama sokki vaikuttanut suuresti” – Ross Brawn ottaa kantaa Ferrarin äkilliseen romahdukseen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"