Mainos

Apple löi satoja miljoona taaloja pöytään houkutellakseen peli- ja mediatalot mukaan uusiin palveluihinsa

Apple esitteli maaliskuun lopulla palveluitaan, joista useimmat tulevat saataville myöhemmin tämän vuoden aikana.

Yksi Applen uusista palveluista on Apple Arcarde -pelitilauspalvelu, jossa kuukausimaksun maksamalla saa pääsyn pelaamaan yli 100 yksinoikeudella palvelun kautta julkaistua peliä. Pelit toimivat useissa Apple-laitteissa – iPhonessa, iPadissa, Macilla ja Apple TV:ssä.

Financial Times raportoi nyt, että Apple käyttää useita miljoonia dollareita jokaiseen palveluun yli 100 pelistä ja Apple Arcarden budjetin yltävän näin yli 500 miljoonaan dollariin. Pelejä Apple Arcadeen kehittävät pelistudiot saavat osuutensa pelipalvelun tuotoista tiettävästi peleihin käytetyn ajan jakautumisen perusteella, mutta Apple on luvannut maksaa myös tiettyjä minimisummia.

Financial Timesin mukaan Apple tarjoaa myös lisäkannustimia, jos peliä ei julkaista Googlen Play-kaupassa Android-laitteille. Applen omaan App Storeen pelit eivät ole erikseen tulossa tarjolle. Pelikehittäjät ovat vapaita julkaisemaan pelinsä kuitenkin esimerkiksi muilla pelikonsoleilla. Peleissä ei Apple Arcadessa ole mainoksia tai pelinsisäisiä ostoja.

Apple ei ole toistaiseksi kertonut Apple Arcaden hinnoittelua. Palvelu on tulossa saataville syksyllä yli 150 maassa maailmanlaajuisesti, todennäköisesti samantien ensimmäisessä aallossa myös Suomessa.

Mukana pelejä tekemässä ovat muun muassa Annapurna Interactive, Bossa Studios, Cartoon Network, Finji, Giant Squid, Klei Entertainment, Konami, LEGO, Mistwalker Corporation, SEGA, Snowman ja ustwo games.

Pelien lisäksi Apple käyttää suuria summia myös muihin uusiin palveluihinsa. Esimerkiksi panostukset Apple TV+:n alkuperäissisältöihin nousevat miljarditasolle.

Pohjois-Amerikassa Apple avasi jo Apple News+ -uutistilauspalvelunsa, joka sisältää useiden aikauslehtien sekä valittujen sanomalehtien, kuten Wall Street Journalin, sisällön yhdellä 9,99 dollarin kuukausimaksulla.

Apple News+ perustuu Applen ostamaan vastaavaan Texture-palveluun. Raporttien mukaan Apple maksoi Texture-oston yhteydessä 100 miljoonaa dollaria yritysoston kauppahintana mukana olleille keskeisille julkaisijoille – Condé Nast, Meredith, Hearst ja Rogers – sekä pääomasijoitusyhtiö KKR:lle. Lisäksi jatkossa nämä neljä julkaisijaa saavat ensimmäiseltä vuodelta vähintään 145 miljoonan sekä toiselta ja kolmelta vuodelta yhteensä vähintään 240 miljoonan dollarin korvauksen osallistumisesta palveluun, kertoo New York Post. Näin taattu kokonaispotti kasvaa jo 485 miljoonaan dollariin.

Applen on raportoitu pitävän puolet Apple News+ -tilauksen tuloista itsellään ja jakavan toisen puolen mukana oleville julkaisijoille. Edellä mainitut sopimusten sisältämät minisummat voivat kuitenkin muuttaa palvelujen tulojen jakautumista – ainakin jos palvelun suosio jää odotettua vähäisemmäksi.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja