Sosiaali- ja terveydenhuollon Apotti-tietojärjestelmästä on paljastunut potilaiden yksityisyyden suojan vaarantava ongelma, uutisoi Helsingin Sanomat. Pulmana on lehden mukaan se, että Apotti antaa työntekijöille lainvastaisen laajat mahdollisuudet tutkia salassa pidettäviä potilastietoja ja sosiaalihuollon asiakastietoja.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen johdossa kuitenkin arvioidaan, että Apotti on väärä kohde syytteille tietosuojaongelmista: pulmien takana on ristiriitainen laki.
Ongelmat tulivat ilmi Vantaalla, missä Apotti laajeni kaupungin käyttöön keväällä.
HS: Terveydenhoidon järjestelmässä vakava ongelma – työntekijät pääsevät urkkimaan salassa pidettäviä potilastietoja
Järjestelmän on ollut määrä laajeta kattamaan 1,6 miljoonan ihmisen potilas- ja asiakastiedot Uudellamaalla loppuvuodesta 2020. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoi HS:lle, että Apotti ei voi laajentua ennen kuin ongelma on laitettu kuntoon.
Peruskysymys on Aarnion mukaan se, että lakien mukaan terveystietoja tai sosiaalipalveluiden asiakastietoja saavat katsoa vain kummankin alan tietyt ammattilaiset. Jos nyt asioi Vantaalla perusterveydenhuollossa, tietoja voi välittyä Apotin kautta myös sosiaalihuoltoon ja päinvastoin.
Apotti otettiin ensimmäisenä käyttöön Husin sairaalassa Peijaksessa Vantaalla alkuvuodesta 2018.
