Potilastietojärjestelmä Apotin laajennus on saanut HUS:n henkilökunnalta kritiikkiä, mutta Apotin toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan aiemmista vaiheista on otettu opiksi. Silti hankkeen seuraava suuri askel jännittää, Välimäki myöntää.
Paljon parjattu Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön lokakuun viimeisenä päivänä Helsingin Meilahden sairaala-alueella. Kyseessä on Apotti-hankkeen kolmas vaihe, jonka myötä järjestelmälle tulee kertaheitolla noin 10 000 uutta käyttäjää.
Ensimmäisenä Apotti otettiin käyttöön Peijaksen sairaalassa Vantaalla syksyllä 2018. Oy Apotti Ab:n toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan järjestelmää on kehitetty sen jälkeen, mikä näkyy niin vanhoille kuin uusillekin käyttäjille.
– Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon: satoja eri parannuksia käytettävyyteen ja potilasturvallisuuteen liittyen, Välimäki kertoo.
HUS:n johtajaylilääkärin Markku Mäkijärven mukaan Apotissa erityisen työlästä ja aikaa vievää on esimerkiksi reseptilääkkeiden kirjaaminen järjestelmään.
Myös potilaan siirtyminen toimintayksiköstä toiseen vaatii aiempaa enemmän kirjaamista. HUS:n henkilökunta on puolestaan ilmaissut huolensa siitä, että kolmipäiväiseksi suunniteltu perehdytys järjestelmän käyttöön on nyt supistettu puoleentoista päivään. Päätöstä on perusteltu hoitojonojen pituudella.
Vanhat ja uudet järjestelmät rinnakkain ovat sekoittaneet pakkaa
Toimitusjohtaja Välimäen mukaan siirtymävaihetta on voinut hankaloittaa se, että eri yksiköt ovat siirtyneet Apotin käyttöön eri aikatauluissa.

