Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Apotin toimitusjohtaja puolustaa pian Meilahden sairaalaan saapuvaa potilastietojärjestelmää: ”Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon”

2:11Potilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiäPotilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiä.Lehtikuva
Julkaistu 20.10.2020 21:15
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

laurapylv

Potilastietojärjestelmä Apotin laajennus on saanut HUS:n henkilökunnalta kritiikkiä, mutta Apotin toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan aiemmista vaiheista on otettu opiksi. Silti hankkeen seuraava suuri askel jännittää, Välimäki myöntää.

Paljon parjattu Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön lokakuun viimeisenä päivänä Helsingin Meilahden sairaala-alueella. Kyseessä on Apotti-hankkeen kolmas vaihe, jonka myötä järjestelmälle tulee kertaheitolla noin 10 000 uutta käyttäjää.

Ensimmäisenä Apotti otettiin käyttöön Peijaksen sairaalassa Vantaalla syksyllä 2018. Oy Apotti Ab:n toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan järjestelmää on kehitetty sen jälkeen, mikä näkyy niin vanhoille kuin uusillekin käyttäjille.

– Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon: satoja eri parannuksia käytettävyyteen ja potilasturvallisuuteen liittyen, Välimäki kertoo.

HUS:n johtajaylilääkärin Markku Mäkijärven mukaan Apotissa erityisen työlästä ja aikaa vievää on esimerkiksi reseptilääkkeiden kirjaaminen järjestelmään.

Myös potilaan siirtyminen toimintayksiköstä toiseen vaatii aiempaa enemmän kirjaamista. HUS:n henkilökunta on puolestaan ilmaissut huolensa siitä, että kolmipäiväiseksi suunniteltu perehdytys järjestelmän käyttöön on nyt supistettu puoleentoista päivään. Päätöstä on perusteltu hoitojonojen pituudella.

Vanhat ja uudet järjestelmät rinnakkain ovat sekoittaneet pakkaa

Toimitusjohtaja Välimäen mukaan siirtymävaihetta on voinut hankaloittaa se, että eri yksiköt ovat siirtyneet Apotin käyttöön eri aikatauluissa.

– Nyt esimerkiksi HUS on ollut tilanteessa, jossa käytössä on ollut sekä vanha että uusi järjestelmä osittain, koska reunasairaalat ja Peijas ovat jo siirtyneet Apottiin.

Nyt Meilahti tulee perästä puolentoista viikon kuluttua ja päästään yhteen järjestelmään.

Välimäen mukaan kaikkien siirtyminen samanaikaisesti Apottiin ei ollut mahdollista, vaan vaiheittainen siirtymä oli välttämätön. Toisaalta aiemmista siirtymistä on saatu kokemusta, joka on hyödyksi Meilahden käyttöönotossa.

Käyttöönottovalmius on tyystin eri tasolla nyt verrattuna syksyyn 2018 ja ensimmäiseen käyttöönottoon.

– Syksyllä 2018 käyttöönottovalmiutta arvioitaessa oli vielä ongelmia integraation kanssa ja asiat testauksineen jäivät viime tippaan. Nyt asiat ovat aidosti hyvin, Hannu Välimäki vertaa nykyhetkeä kahden vuoden takaiseen syksyyn.

Silti kansalaisten elämään merkittävästi vaikuttavan järjestelmän tuominen 10 000 käyttäjän käsien ulottuville on kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Potilasmääriä on pienennettävä hetkellisesti

– Totta kai jännittää. Tämä on todella vakava bisnes, ja potilasturvallisuus on meille tärkeää. Mutta järjestelmällä on jo melkein 20 000 käyttäjää, ja teknisesti se on pyörinyt hyvin. Käytettävyyttä ja sellaista joudutaan toki vielä parantamaan, mutta siinä mielessä on aika huojentunut olo, että jo tuhannet lääkärit ja tuhannet hoitajat ovat jo Apottia käyttäneet. Siinä mielessä aika rauhallisin mielin mennään, Hannu Välimäki kuvailee.  

Apotti on käytössä tällä hetkellä Peijaksen lisäksi myös Hyvinkään, Lohjan, Jorvin, Porvoon, Raaseporin, HYKS:n Naistentautien ja synnytysten sekä psykiatrien yksiköissä ja valtaosassa Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköistä.

HUS on varautunut siihen, että loka-marraskuun taitteessa Apotin käyttöönotto voi vaikuttaa yksiköiden toimintaan henkilökunnan opetellessa uutta järjestelmää. Välimäki arvioi, että kyseessä on yhden-kolmen viikon pituinen jakso, jolloin normaalia potilasmäärää ei välttämättä pystytä hoitamaan.

– Mutta tämä on otettu huomioon. Ja verrattuna siihen, miten korona on vaikuttanut hoitojonoihin, niin tämän vaikutus jää marginaaliseksi, Välimäki vakuuttaa.

TerveydenhuoltoSairaalat ja hoitolaitoksetDigitalisaatioSoteKotimaaAsian ytimessä.doc
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen
MTV Uutiset

Laura Pylvänäinen työskentelee MTV Uutisissa ulkomaantoimittajana. Hän on erikoistunut maailman konflikteihin ja ihmisoikeuksiin.

Lisää aiheesta:

"Lääkäri katsoo vain tietokonetta": Pian tämän pitäisi muuttua, kun tekoäly pelastaa terveydenhuollonApotti aiheuttaa HUSin hoitajille ylimääräistä vaivaa kellojen siirtyessä talviaikaan – järjestelmä aikatauluttaa potilaiden lääkkeet väärinLääkärit: Apotin virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavaa haittaa potilaalleSatojen miljoonien investointi Apotti sai murska-arviot lääkäreiltä: "Pitää katsoa peiliin"Uusi tietojärjestelmä turhauttaa Peijaksen sairaalassa: "Me ollaan enemmän tekemisissä tietokoneen kuin potilaan kanssa"Potilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiä: "Toivottavasti pelot ovat turhia ja meillä on hyvä järjestelmä"

Tuoreimmat aiheesta

Terveydenhuolto
  • ma19:00
    Huumeet

    Voisiko opioidikriisi tapahtua Suomessa? Asiantuntijalta huolestuttavia uutisia

  • 13.12.14:51
    Politiikka

    Keskusta mahdollistaisi hyvinvointialueiden velkasaneerauksen – kokoomus tyrmää

  • 11.12.10:05
    Koronarokotus

    Väitöstutkimus vahvistaa: Rokotteet vähensivät selvästi koronakuolemia Suomessa

  • 9.12.14:35
    Ihmisoikeudet

    Potilas ei voinut valittaa tahdonvastaisesta hoidosta: Suomea rangaistiin

  • 4.12.16:12
    Sote

    Ohareiden tekeminen terveyskeskukselle tulee ensi vuonna kalliiksi