Apotin toimitusjohtaja puolustaa pian Meilahden sairaalaan saapuvaa potilastietojärjestelmää: ”Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon”

2:11
Potilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiä.

Potilastietojärjestelmä Apotin laajennus on saanut HUS:n henkilökunnalta kritiikkiä, mutta Apotin toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan aiemmista vaiheista on otettu opiksi. Silti hankkeen seuraava suuri askel jännittää, Välimäki myöntää.

Paljon parjattu Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön lokakuun viimeisenä päivänä Helsingin Meilahden sairaala-alueella. Kyseessä on Apotti-hankkeen kolmas vaihe, jonka myötä järjestelmälle tulee kertaheitolla noin 10 000 uutta käyttäjää.

Ensimmäisenä Apotti otettiin käyttöön Peijaksen sairaalassa Vantaalla syksyllä 2018. Oy Apotti Ab:n toimitusjohtajan Hannu Välimäen mukaan järjestelmää on kehitetty sen jälkeen, mikä näkyy niin vanhoille kuin uusillekin käyttäjille.

– Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon: satoja eri parannuksia käytettävyyteen ja potilasturvallisuuteen liittyen, Välimäki kertoo.

HUS:n johtajaylilääkärin Markku Mäkijärven mukaan Apotissa erityisen työlästä ja aikaa vievää on esimerkiksi reseptilääkkeiden kirjaaminen järjestelmään.

Myös potilaan siirtyminen toimintayksiköstä toiseen vaatii aiempaa enemmän kirjaamista. HUS:n henkilökunta on puolestaan ilmaissut huolensa siitä, että kolmipäiväiseksi suunniteltu perehdytys järjestelmän käyttöön on nyt supistettu puoleentoista päivään. Päätöstä on perusteltu hoitojonojen pituudella.

Vanhat ja uudet järjestelmät rinnakkain ovat sekoittaneet pakkaa

Toimitusjohtaja Välimäen mukaan siirtymävaihetta on voinut hankaloittaa se, että eri yksiköt ovat siirtyneet Apotin käyttöön eri aikatauluissa.

– Nyt esimerkiksi HUS on ollut tilanteessa, jossa käytössä on ollut sekä vanha että uusi järjestelmä osittain, koska reunasairaalat ja Peijas ovat jo siirtyneet Apottiin.

Nyt Meilahti tulee perästä puolentoista viikon kuluttua ja päästään yhteen järjestelmään.

Välimäen mukaan kaikkien siirtyminen samanaikaisesti Apottiin ei ollut mahdollista, vaan vaiheittainen siirtymä oli välttämätön. Toisaalta aiemmista siirtymistä on saatu kokemusta, joka on hyödyksi Meilahden käyttöönotossa.

Käyttöönottovalmius on tyystin eri tasolla nyt verrattuna syksyyn 2018 ja ensimmäiseen käyttöönottoon.

– Syksyllä 2018 käyttöönottovalmiutta arvioitaessa oli vielä ongelmia integraation kanssa ja asiat testauksineen jäivät viime tippaan. Nyt asiat ovat aidosti hyvin, Hannu Välimäki vertaa nykyhetkeä kahden vuoden takaiseen syksyyn.

Silti kansalaisten elämään merkittävästi vaikuttavan järjestelmän tuominen 10 000 käyttäjän käsien ulottuville on kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Potilasmääriä on pienennettävä hetkellisesti

– Totta kai jännittää. Tämä on todella vakava bisnes, ja potilasturvallisuus on meille tärkeää. Mutta järjestelmällä on jo melkein 20 000 käyttäjää, ja teknisesti se on pyörinyt hyvin. Käytettävyyttä ja sellaista joudutaan toki vielä parantamaan, mutta siinä mielessä on aika huojentunut olo, että jo tuhannet lääkärit ja tuhannet hoitajat ovat jo Apottia käyttäneet. Siinä mielessä aika rauhallisin mielin mennään, Hannu Välimäki kuvailee.  

Apotti on käytössä tällä hetkellä Peijaksen lisäksi myös Hyvinkään, Lohjan, Jorvin, Porvoon, Raaseporin, HYKS:n Naistentautien ja synnytysten sekä psykiatrien yksiköissä ja valtaosassa Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköistä.

HUS on varautunut siihen, että loka-marraskuun taitteessa Apotin käyttöönotto voi vaikuttaa yksiköiden toimintaan henkilökunnan opetellessa uutta järjestelmää. Välimäki arvioi, että kyseessä on yhden-kolmen viikon pituinen jakso, jolloin normaalia potilasmäärää ei välttämättä pystytä hoitamaan.

– Mutta tämä on otettu huomioon. Ja verrattuna siihen, miten korona on vaikuttanut hoitojonoihin, niin tämän vaikutus jää marginaaliseksi, Välimäki vakuuttaa.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja