Analyytikko Nokian paluusta kännykkämarkkinoille: Riskitöntä lisärahaa

Entinen matkapuhelinjätti Nokia vahvistaa harkitsevansa paluuta kännykkämarkkinoille. Puhelin voisi tulla markkinoille ensi vuoden lopulla, jolloin Nokia voisi jälleen valmistaa omalla nimellään puhelimia.

Suunnitelman mukaan yhtiö vastaisi puhelinten suunnittelusta sekä brändistä. Puhelinten valmistukseen, myyntiin, markkinointiin ja kuluttajatukeen Nokia etsii maailmalta merkittävää kumppania.  
Nykyisin verkkobisnekseen keskittynyt Nokia myi matkapuhelintoimintonsa Microsoftille viime vuonna.

OP:n analyytikko Hannu Rauhala ei yllättynyt yhtiön vahvistuksesta, sillä Nokia on vihjaillut paluusta kännykkämarkkinoille jo aiemmin. Rauhalan mukaan Nokia-brändin lisensoinnissa sopivalle puhelinvalmistajalle ei ole mitään riskiä.

– Kaikki, mitä siitä mahdollisesti tulee, on vain lisärahaa yhtiön nykyiseen liiketoimintaan. Jos puhelinvalmistaja pystyy myymään puhelimia, niin Nokia saa osuuden myynnistä.

Jos kännykkämarkkinoilta ei lisäeuroja tule, ei siitä Rauhalan mukaan tule Nokialle isoja kulujakaan.

Markkinaosuudet tiukassa

Kännykkämarkkinat ovat viime vuosina olleet hyvin kilpaillut, joten hyvin menestyneillekin isoille valmistajille voitot ovat olleet tiukassa. Rauhala ei uskokaan, että Nokia paluullaan saisi isoa kakkua markkinoista.

– En näe, että nykyisissä markkinoissa lisensoinnista tulee Nokialle mitään merkittävää liiketoimintaa, hän arvioi.

– Kaksi isointa valmistajaa hallitsee puhelinliikevaihdosta suurinta osaa, ja Apple hallitsee kannattavuutta lähes kokonaan.

Viime vuoden lopulla Nokia julkisti N1-tabletin Android-käyttöjärjestelmällä Kiinan ja Taiwanin markkinoille. Tabletin valmisti Nokialle taiwanilainen Foxconn. Analyytikon mukaan puhelinvalmistuksen kumppani löytynee Aasiasta.

– Luonteva kumppani olisi jokin sopimusvalmistaja Aasiasta, joka haluaa laajentaa toimintaansa omaan puhelinvalmistukseen. Ei ole huono arvaus, että Foxconn voisi olla kiinnostunut.

Puhelimen käyttöjärjestelmässä Rauhala ei näe muita vaihtoehtoja kuin Androidin.

– Isolle valmistajalle Android on helpoin tapa lähteä markkinaan, jos haluaa volyymejä.

Lue myös:

    Uusimmat