Kimi Räikkösen tappion tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vastaan formula ykkösten Monacon GP:ssä voi tiivistää kolmeen asiaan: saksalaisen parempaan vauhtiin varikkokäyntejä lähestyttäessä, Kimin hieman hitaampaan varikkostoppiin sekä surkeaan väliin, johon suomalainen päästettiin takaisin radalle.
Paalupaikalta matkaan lähteneen Räikkösen etumatka Vetteliin oli kisan alkupuolella parhaimmillaankin 2,3 sekuntia. Saksalainen sai vähitellen tämän eron kiinni, muttei voinut mennä liian lähelle tallikaverinsa peesiin suojellakseen renkaitaan. Reilun 20 kierroksen jälkeen Kimi näki jo kierroksella ohitettavia edessään. Hänen ultrapehmeiden renkaidensa kierrosajat alkoivat kuitenkin heikentyä suhteessa Vetteliin jo hieman ennen kuin näistä oli sanottavaa haittaa; kierroksella 21 nelinkertainen maailmanmestari oli jo aivan Räikkösen kontissa kiinni.
Kierroksella ohitettavat Jenson Button ja Pascal Wehrlein jämähtivät Räikkösen eteen kuitenkin vasta kierroksella 25. Jo sitä ennen Vettel oli ollut jokaisella kierroksella murto-osia tallikaveriaan paremmassa vauhdissa ja samaan aikaan kolmantena ollut Mercedeksen Valtteri Bottas oli pystynyt kaventamaan eron 7,5 sekunnista 4,7 sekuntiin kymmenessä kierroksella. Perästä tuleva uhka alkoi siis olla todellinen Ferrarin näkökulmasta.
Räikkönen jäi liian kauas hitaammista
Button ja Wehrlein haittasivat Räikkösen menoa kahden kierroksen ajan, jolloin hänen kierrosaikansa huononivat heti 0,7 sekunnilla. Kilpailunjohto ei kuitenkaan käskenyt peräpään kaksikkoa heti väistymään tieltä, koska Räikkönen oli jättänyt pienen välimatkan edellä ajaviin.

