Analyysi: Ferrarin viivyttely maksoi Räikköselle ratkaisevasti suhteessa Bottakseen

Ferrarin aikailemat kolme kierrosta näyttävät muodostuneen Kimi Räikkösen kannalta kohtalokkaiksi taistelussa formula ykkösten Bahrainin GP:n palkintosijoista.

Räikkönen ajoi maaliin kaksi sekuntia kolmanneksi sijoittuneen Mercedeksen Valtteri Bottaksen takana. Kierrosaikojen vertailu osoittaa hyvin, miten Räikkösen kisan ratkaiseva virhe tehtiin ennen toista varikkokäyntiä.

Räikkönen vaikeutti itse kisaansa putoamalla startissa kaksi sijaa alaspäin seitsemänneksi, kun ohi tulivat niin Red Bullin Max Verstappen kuin Williamsin Felipe Massakin. Kimi pääsi Massan ohi kierroksella seitsemän, jolloin ero kärkeen oli venynyt 6,6 sekuntiin. Williams onnistui kuitenkin ajattamaan Massan uudelleen Ferrarin eteen pysähtymällä kierroksella 13 tulleen turva-auton aikana. Räikkönen oli tehnyt oman stoppinsa kierrosta aiemmin.

Turva-auton poistuessa radalta Räikkösellä kesti vielä seitsemän kierrosta päästä uudelleen Massan edelle, mutta Verstappen oli hoitunut jarrujen pettämisen takia tieltä. Nyt ero kärkipaikan ottaneeseen tallikaveriin Sebastian Vetteliin oli kasvanut 12,6 sekuntiin. Kierroksesta 24 alkoi Räikkösen kisan tärkein jakso, jonka aikana Ferrarin viivyttely varikkokäynnin kanssa kostautui.

Katkerat kolme kierrosta

Räikkösen roikkuminen Massan takana oli vienyt renkaista parhaan pidon ja Vettel pystyi iskemään tästä eteenpäin kaksi kierrosta vanhemmilla renkailla tauluun aikoja, jotka olivat peräti 0,4–0,7 sekuntia tallitoveria parempia. Vettel otettiin varikolle kierroksella 33, mutta Räikköstä roikotettiin tämän jälkeen vielä neljä kierrosta radalla ennen varikolle kutsumista. Sillä välin Vettel teki astetta kovemmilla renkailla yli 2,5 sekuntia nopeampia aikoja.

Siinä missä neljäntenä olleen Räikkösen ero edellä ajaneisiin Mersuihin oli vielä kierroksella 29 noin kuusi sekuntia, ero oli kasvanut Vettelin kierroksen 33 varikkokäyntiin mennessä 13,9 sekuntiin. Tämän jälkeen radalla jatketut kolme seuraavaa kierrosta kasvattivat Lewis Hamiltonin karkumatkan jo 16,9 sekuntiin eli sekunnin per kierros, mutta vielä enemmän ero kasvoi suhteessa tämän tallikaveriin Bottakseen.

Bottas oli käynyt renkaidenvaihdossa jo kierroksella 30 oltuaan noin kuusi sekuntia Räikköstä edellä. Kimin oman varikkostopin viivästyttyä ero kasvoi jo 19,6 sekuntiin. Vettelin varikkokäyntien jälkeiset kolme kierrosta maksoivat Räikköselle peräti 4,8 sekuntia suhteessa Bottakseen. Samaan aikaan perässä vaaninut Red Bullin Daniel Ricciardo oli onnistunut hivuttautumaan 5,2 sekunnin päähän Räikkösestä. Lopulta Räikkönen ärähti radioon:

– Enkö nyt voi tehdä mitään tälle asialle? Olen ongelmissa näiden renkaiden kanssa, joten pysäyttäkää minut aiemmin! Ei tässä voi kytätä, mitä muut tekevät. Muuten he ajavat meidät kiinni, Räikkönen tulistui.

Vettel karkasi sekunnilla joka kierros 

Viimein Ferrari kutsui suomalaisen varikolle hakemaan kovemmat renkaat kierroksella 37. Järjestys palautui normaaliksi, kun myös Lewis Hamilton teki lopulta oman toisen pysähdyksensä 41. kierroksella. Vettelin varikkokäynnistä alkaneen kymmenen kierroksen jakson aikana saksalaisen ero Räikköseen oli kasvanut 17,2 sekunnista 26,5:een eli lähes sekunnilla kierrosta kohti.

Pahasti stinttinsä lopussa kärsinyt Hamilton puolestaan palasi radalle Räikkösen eteen 7,5 sekunnin turvin, kun kisaa oli jäljellä enää 15 kierrosta. Paljon tuoreemmilla renkailla ajanutta brittiä oli tämän jälkeen enää mahdotonta tavoittaa, mutta kuluneemmilla renkailla ajanut Valtteri Bottas olisi ollut tarjottimella.

Maalissa eroa oli Bottaksen hyväksi enää kaksi sekuntia, joten ilman viivyttelyn aikana hävittyjä lähes viittä sekuntia Räikkönen olisi ainakin päässyt yrittämään ohitusta Bottaksesta kisan lopussa.

Lue myös:

    Uusimmat