Alkoholilain uudistuksen tuloksia: olutfestarille pystytettiin pullokauppa – "varsinaisia jonoja ei ole ollut"

Alkoholilain uudistuksen tuloksia: olutfestarille pystytettiin pullokauppa 0:53

Kolmatta kertaa järjestetty käsityöläispanimoiden festari sai tänä kesänä uuden lisäyksen alkoholilain uudistuksen myötä.

Helsingin rautatientorilla parhaillaan käynnissä oleva Craft Beer Helsinki -festari on nimittäin pystyttänyt alueelleen pullokaupan, josta festarikävijä voi ostaa mukaansa tapahtuman panimoiden oluita.

Tapahtumaan osallistuu 33 panimoa, mutta kaikki eivät ole tarttuneet tilaisuuteen myydä tuotteitaan ulos. 

Tapahtuman järjestäjä Jukka Forsbergin mukaan alkoholilain uudistus ja päätös perustaa pullokauppa ovat lisänneet tapahtumaan liittyvää suunnittelua, mutta samalla lupien saaminen käy aiempaa nopeammin.

Ihmiset ovat Forsbergin mukaan olleet iloisia festarin uutuudesta, mutta ryntäystä kaupalle ei ole tehty.

– Varsinaisia jonoja ei ole ollut, mutta ihan kiittettävästi täällä on käynyt ostajia. Varsinkin kotiin lähtiessä ihmiset käyvät ostamassa tuotteita.

 "Ei tarvitse pitkälle matkustaa saadakseen oluita"

Festivaalikävijä ja omin sanoin "suuri oluiden ystävä" Eetu Lehtonen kävi pullokaupan valikoimaa tarkasti läpi. Valinnoissa vaikuttaa hänen mukaansa panimon nimi. Sen on oltava repäisevä tai ainutlaatuinen.

Lehtonen on tyytyväinen festarin uutuuteen.

– Panimot levittyvät laajalle alueelle Suomessa. Tästä kaupasta saa kerralla napattua juomat, eikä tarvitse matkustaa pitkälle hakemaan.

Maaliskuussa voimaan tullut alkoholilain uudistus ja esimerkiksi vahvempien oluiden tulo vähittäiskauppoihin ei ole Lehtosen elämään juuri vaikuttanut. 

– Olut on kalliimpaa, kun siinä on enemmän alkoholia. Ne, joilla on varaa ostaa, ostavat. Ne, joilla ei ole varaa, ostavat niitä oluita, jotka ovat vuosien varrelta tuttuja.

Huhtikuussa perustetun Lumi Brewing Company Finland -panimon omistaja Ryan Lumb kertoo, että panimon tuotteita on mennyt pullokaupassa kaupaksi muutama laatikollinen. 

– Isoa rahallista tuloa emme odota, tärkeämpää myynti on markkinoinnin kannalta. Jokainen myyty pullo on plussaa.

Myös Lumb pitää pullokaupan etuna sitä, että Suomen eri panimoiden tuotteita saa yhdestä paikasta.

Lue myös:

    Uusimmat