Etämaistelut, etävierailut, aukiolon lisääminen, myymäläauto, drive-in, verkkokauppa, käsidesin valmistus.
Tässä tapoja, joilla pienpanimot ovat pyrkineet sopeutumaan koronavirusepidemian aiheuttamaan myynnin romahdukseen.
Kun epidemia Suomessa alkoi, muutama panimo ryhtyi myymään drive-in-luukulta olutta, jotta asiakkaiden ei tarvitsisi mennä asioimaan pieniin tiloihin. Yksi näistä oli Ruosniemen panimo Porissa, jolla drive-in-myynti jäi kuitenkin suunnitelman tasolle.
– Ehdimme markkoinoida myyntiluukkua sosiaalisessa mediassa, mutta meni vain kaksi tuntia, kunnes aluehallintovirastosta kerrottiin, että tämäntyylinen myynti on lopetettava, sillä alkoholin luovuttaminen pitää tapahtua myymälässä, panimon toimitusjohtaja Juho-Matti Karpale kertoo.
Viiden työntekijän pienpanimo on koettanut sitten muilla tavoin paikata koronaviruksen aiheuttamaa 30–40 prosentin liikevaihdon supistumista. Panimo on tarjonnut esimerkiksi etämaisteluita ja etävierailuita.
Karpale toivoo myös etämyynnistä helpotusta.
– Se osaltaan paikkaisi ravintoloille tehtyä myyntiä ja festareista menetettyjä tuloja kesän osalta.
Ei olutta kotiin
Hallituksen on määrä päättää kuun loppuun mennessä, miten pienpanimoiden valmistamien juomien etämyynti voitaisiin sallia väliaikaisesti yritysten korona-ahdingon takia. Merkittävä osa pienpanimoiden myynnistä tapahtuu normaalisti ravintoloille, mutta myynti on pysähtynyt, koska ravintolat ovat olleet suljettuina.