Älä koskaan sano näitä asioita autofanaatikolle

Tiedätkö sen tyypin, joka viettää jokaisen mahdollisen hetken autotallissaan? Jonka jokaiseen juttuun liittyy moottoreiden tehot?

Se tyyppi tykkää ilmeisen paljon autoista ja on selvää, että hänelle on turha selittää mitään muuta. Autot ovat pyhiä eikä se asia muuksi muutu.

Pysyäksesi puheväleissä kunnon automiehen kanssa, huolimatta omasta auto-osaamisesta tai sen puutteesta, noudata seuraavia neuvoja tilanteesta riippumatta.

1. Älä kysy autoa lainaan

Se, mikä on toisille vain kulkuväline, on todelliselle automiehelle kuin oma lapsi. Rakastettu, hoidettu, pesty ja puunattu. Eikä sitä anneta kenen tahansa käsiin. Kieltävästä vastauksesta lainapyyntöön ei kannata pahastua. Ja jos jostain käsittämättömästä syystä auton saakin käyttöönsä, tulee sitä kohdella paremmin kuin kukkaa kämmenellä.

2. Erota takaosa etuosasta

Joissakin autoissa on ominaisuuksia, joiden vain kuuluu olla niin. Kuten se, että Porschessa moottori sijaitsee auton takana. Aloittelijan virhe olisi avata konepelti ja sanoa jotain nasevaa menopelin kierroksista. Ja huomata, että mokasi pahemman kerran.

On siis hyvä selvittää tiettyjä lainalaisuuksia, mutta yksityiskohdat voi ehdottomasti onkia tietoonsa mestarilta itseltään. Automies kun tykkää kertoa.

3. Älä usko sokeasti kaikkea näkemääsi

Se, että auto näyttää nopealta, ei takaa vauhtia. Auton ulkoisten ominaisuuksien tuunaaminen isommilla renkailla ei takaa vielä parempaa suoritusta.

4. Vääntäminen tehoista on turhaa

Kyseessä on ikuisuuskamppailu sen välillä, liikuttaako autoa vääntö vai teho. Tai onko totta, ettei samaan moottoriin voi saada molempia. Koska kumpikin on yhtä tärkeä sen suhteen, että auto liikkuu, on helpompi jättää kiistely niille, joilla asiasta on vahva mielipide ja sisäpiiritiedon tapaiset perustelut asialle.

5. Puhu autosta, kuin se olisi perheenjäsen

Auto ei missään tilanteessa ole pelkästään väline, joka liikuttaa paikasta toiseen. Se on itsetuntoa nostava, henkilökuvaa luova rakkauden kohde. Ainakin siis auton omistajalle.

6. Älä revittele ilman alkulämmittelyä

Auton ratin taakse istuminen ei tarkoita sitä, että voi käyttäytyä kuin maailman -tai autonomistaja. Ensinnäkään, kierroksia ei voi nostaa ennen kuin moottori on lämmennyt tyhjäkäynnillä hetken. Ja käsijarru vedetään päälle varmuuden vuoksi tasaisellakin maalla.

7. Esittäminen on turhaa

Autoihmisillä on omat juttunsa, kuten on pianisteilla, räppäreillä ja maantiepyöräilijöilläkin. He tietävät paljon - elleivät jopa kaikkea - autoista. Sitä kannattaa hyödyntää ja kysyä asioista, jotka askarruttavat.

Se ei tarkoita sitä, että kuka tahansa voi oppia tunnistamaan Porschen eri vuosimallit toisistaan, eikä se anna lupaa kommentoida ruostuneen autonpinnan huoltamista, mutta asiantuntija kertoo kyllä mielellään, miksei kaikkia moottorimalleja voi laittaa kaikkiin autoihin.

Lähde: Drive Tribe

***

Audi kiipeää jämsäläisen hyppyrimäen huipulle 1:06

Lue myös:

    Uusimmat