Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ahtaalle joutunut SAS saattaa päätyä yrityssaneeraukseen

Lentoyhtiö SAS saattaa tarvita saneerauksen jotta konkurssi vältettäisiin.
Lentoyhtiö SAS saattaa tarvita saneerauksen jotta konkurssi vältettäisiin.All Over Press
Julkaistu 21.02.2022 10:16

MTV UUTISET – STT

Koronakriisin runtelema lentoyhtiö SAS kertoo tiistaina loppuvuoden tuloksistaan. Odotus on, että tappio on voinut nousta lähelle kahta miljardia Ruotsin kruunua (noin 190:tä miljoonaa euroa) eli lähes yhtä suureksi kuin samalla jaksolla vuotta aiemmin.

Lentoyhtiön kriisi kärjistyi viime viikolla, kun norjalainen DNB-pankki laski osakkeen tavoitehintaa ja arvioi, että SAS saattaa tarvita saneerauksen jotta konkurssi vältettäisiin. Yhtiön jo kovia kokenut pörssikurssi laski saman tien yli viidenneksellä.

Kerroimme aiemmin: Syviin talousvaikeuksiin sukeltanut lentoyhtiö SAS saa Ruotsilta satojen miljoonien tuen – sai toukokuussakin 300 miljoonan euron lainan Ruotsilta ja Tanskalta

Tulosjulkistusta aikaistettiin viikolla, mitä analyytikot pitävät myös huonona merkkinä.

Viime vuoden loppuneljänneksellä matkustajamäärät jäivät odotuksia huonommiksi koronan omikronmuunnoksen takia, mutta myös epäsuotuisat valuuttakurssivaihtelut ovat painaneet yhtiön tulosta. Sydbankin analyytikko Jacob Pedersen katsoo, että toimitusjohtaja Anko van der Werffin pitäisi esitellä yhtiölle strategisia vaihtoehtoja.

Kaikkien aikojen pahin kriisi

SAS on ollut vaikeuksissa monesti aiemminkin. Lentoliikenteen sääntelyn purku tuli Ruotsissa voimaan 1992 ja merkitsi yhtiölle sen loiston vuosien loppua. Aiemmin SAS oli voinut periä monta tuhatta kruunua Lontoon-lennosta, mutta nyt markkinoille putkahti Ryanairin kaltaisia halpalentoyhtiöitä, jotka saattoivat tarjota saman matkan alle tuhannella. Raskaan kulurakenteen painama SAS oli helisemässä.

Yhtiötä pitkään seurannut toimittaja Richard Björnelid toteaa, että yhtiö aliarvioi halpalentoyhtiöiden haasteen Euroopan markkinoilla. Samalla se oli liian pieni vallatakseen markkinaosuuksia Pohjois-Amerikan ja Aasian liikenteestä.

90-luvun kriisin jälkeen tuli uusia vaikeuksia, kuten vuoden 2001 terrori-iskut, epäonnistunut halpalentoviritelmä Snowflake, finanssikriisi ja vuosi 2012, jolloin yhtiö viimeksi oli konkurssin partaalla. Hallituksen entinen varapuheenjohtaja Jacob Wallenberg kertoi myöhemmin, että yhdessä vaiheessa SAS:n kassassa oli rahaa kymmeneksi päiväksi ja konkurssijuristi paikalla johtokunnan kokoushuoneessa.

Mikään aiemmista kriiseistä ei kuitenkaan vedä vertoja koronapandemian aiheuttamalle iskulle. Omistajat eli Ruotsin ja Tanskan valtio sekä Wallenbergien säätiöt ovat joutuneet pääomittamaan yhtiötä yhteensä 14 miljardilla kruunulla.

SAS lentää tulevaisuuteen sankassa sumussa, sillä kukaan ei vielä tiedä, miten matkustaminen pandemian myötä muuttuu. SAS:n ongelmana on jatkossakin varsin raskas kulurakenne, vaikka lentäminen alkaisi palautua ennalleen.

Uutistoimisto Bloombergin kokoamien ennusteiden mukaan analyytikot odottavat tappioiden nousevan keskimäärin 1,65 miljardiin kruunuun ja liikevaihdon 5,2 miljardiin. Ennen viime vuoden loka-joulukuuta SAS:n kassassa oli 7,3 miljardia kruunua ja velkataakka oli kasvanut 40,5 miljardiin.

Norjalainen DNB arvioi kassan kutistuneen nyt noin 5,6 miljardiin kruunuun.

Lue myös: Maailmalla peruttiin jouluviikonlopun aikana yli 8 000 lentoa muun muassa synkistyneen koronatilanteen vuoksi

Lisää aiheesta:

Lentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaNorwegian enemmän kuin tuplaa Suomesta lähtevät reittinsä – yhtiö sanoo olevansa "kilpailykykyisempi kuin vuosiin"Lentoyhtiöiden tulokset puhuvat karua kieltä: SAS:lle ja Norwegianille molemmille yli kolmen miljardin kruunun tappiot alkuvuonnaLentoyhtiöt kertovat järkyttävistä koronatappioista – menetykset voivat nousta yli 1 100 miljardiin euroonKoronapandemia saattaa muuttaa lentomatkustuksen tulevaisuuden, ja ratkaisun viikot ovat käsillä – kattojärjestö vetoaa valtioiden apuun: "Me olemme nyt hätätilassa"Norwegian vilautti kohuttuihin Boeing 737 MAX -koneisiin palaamista jo lokakuussa – vaikeuksissa ollut yhtiö sai kammettua taloutensa kasvuun
LentoyhtiötLentäminenYritykset ja bränditTalous

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt
  • 4.12.17:45
    Helsinki-Vantaa

    Huippuviulisti kyynelissä Helsinki-Vantaalla saamansa kohtelun takia – muillakin muusikoilla karuja kokemuksia

  • 24.11.05:38
    Lentokentät

    Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

  • 17.11.17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 7.11.20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä