Mainos

9 miljoonaa katsastusta syynättiin: Kaikkein vähävikaisinta autoa valmistetaan myös Suomessa!

16:01
Tiedätkö, mitä auton katsastuksessa oikeasti tapahtuu? MTV Uutiset vei 300 000 kilometriä ajetun Mitsubishi Carisman lohjalaiselle katsastusasemalle.

Laaja saksalainen katsastusraportti on julkaistu. Tällä kertaa mukana on yhteensä 237 automallia, joista parhaiten pärjäsi Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz GLC-katumaasturi.

Arvostettu saksalainen TÜV-katsastusraportti on saatu pakettiin tämän vuoden osalta. Tuoreen raportin tiedot perustuvat yhteensä yhdeksään miljoonaan määräaikaiskatsastukseen, jotka suoritettiin saksalaisilla katsastusasemilla heinäkuun 2018 ja kesäkuun 2019 välisenä aikana.

Jotta automalli pääsi mukaan raporttiin, vaadittiin siltä vähintään tuhat katsastusta kyseisellä aikavälillä. Raportissa on mukana 237 automallia.

Raportissa autot on jaettu niiden iän mukaisiin ryhmiin. Uusimmat raportista löytyvät autot ovat alle kolme vuotta vanhoja, vanhimmat puolestaan 11-vuotiaita. Autokannan keski-ikä on noussut Saksassa viime vuosina ja on tällä hetkellä 9,5 vuotta. Vielä vuonna 2010 keski-ikä oli kahdeksan vuotta.

Suomessakin valmistettava Mersu voittoon

Tuore TÜV-raportti oli saksalaisten merkkien juhlaa. Kaikkein vähävikaisimmaksi autoksi nousi alle 3-vuotias Mercedes-Benz GLC-katumaasturi. GLC:tä valmistetaan myös Suomessa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.

GLC:n vikaprosentti oli 2,17 – tarkoittaen, että sataa katsastettua autoa kohden hylkäyksiä tuli vain 2,17 kappaletta. Saksalaiset ottivat 2–3-vuotiaiden ikäluokassa niskalenkin kilpailijoistaan, sillä ainoa kympin kärkeen mahtunut ei-saksalainen oli kuudenneksi yltänyt Mazda CX-3.

Porsche 911 -urheiluauton menestystä selittänevät verrattaen vähäiset ajokilometrit sekä arvattavasti tavanomaista huolellisempi pito.

Vähävikaisimmat autot ikäluokittain

2–3 vuotta

  1. Mercedes-Benz GLC – 2,17 %
  2. Mercedes-Benz SLC / SLK – 2,2 %
  3. Porsche 911 – 2,2 %
  4. Mercedes-Benz B-sarja – 2,4 %
  5. Mercedes-Benz A-sarja – 2,5 %
  6. Mazda CX-3 – 2,7 %
  7. Mercedes-Benz C-sarja – 2,7 %
  8. Audi Q5 – 2,8 %
  9. Audi Q3 – 2,9 %
  10. Mercedes-Benz E-sarja, Coupe – 2,9 %

4–5 vuotta

  1. Porsche 911 – 3,5 %
  2. Opel Mokka – 5,0 %
  3. Audi TT – 5,1 %
  4. Mercedes-Benz B-sarja – 5,1 %
  5. Mercedes-Benz SLK – 5,1 %
  6. Audi Q5 – 5,3 %
  7. Mitsubishi ASX – 5,7 %
  8. BMW X1 – 5,9 %
  9. Mercedes-Benz GLK – 5,9 %
  10. Toyota RAV4 – 5,9 %

6–7 vuotta

  1. Porsche 911 – 6,1 %
  2. Audi TT – 6,6 %
  3. Mercedes-Benz SLK – 6,8 %
  4. Mercedes-Benz B-sarja – 7,5 %
  5. Audi Q5 – 8,5 %
  6. Mazda CX-5 – 8,8 %
  7. Mini Countryman – 9,5 %
  8. Audi A6 / A7 – 9,8 %
  9. Mitsubishi ASX – 9,9 %
  10. Honda CR-V – 10,0 %

8–9 vuotta

  1. Porsche 911 – 8,2 %
  2. Audi TT – 11,7 %
  3. BMW X1 – 13,1 %
  4. Audi Q5 – 13,5 %
  5. Mercedes-Benz E-sarja, Coupe – 14,6 %
  6. Volkswagen Golf Plus – 14,6 %
  7. Honda CR-V – 15,1 %
  8. Audi A4 / A5 – 15,3 %
  9. Mazda 3 – 15,3 %
  10. Mercedes-Benz SLK – 15,5 %

10–11 vuotta

  1. Porsche 911 – 11,1 %
  2. Audi TT – 15,6 %
  3. Volkswagen Golf Plus – 17,6 %
  4. Mercedes-Benz SLK – 19,5 %
  5. Volkswagen Eos – 21,2 %
  6. Ford Fusion – 21,8 %
  7. Toyota Auris – 22,0 %
  8. Honda CR-V – 22,6 %
  9. Mercedes-Benz A-sarja – 23,1 %
  10. Audi A4 / A5 – 23,2 %

Lähde: TÜV

Aiheesta on uutisoinut aiemmin Suomessa Moottori.fi, jonka sivuilta löytyy koko katsastuslista.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja