500 euron auto hajosi? Älä odota apua kuluttajaneuvonnasta

Kuluttajaneuvontaan otetaan turhaan yhteyttä tuhansia kertoja vuodessa.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala kertoo, että epäselvyyksiä kuluttajasuojan suhteen on etenkin autokaupoissa.

– Ihmiset ostavat 12 vuotta vanhan auton 500 eurolla ja olettavat, että se on loistava auto, jos myyjä kerran on sanonut niin. Sama juttu näkyy myös tavarakaupassa, tavaroilta odotetaan liikaa, Marttala kertoo.

Marttalan mukaan monet kuluttajat kuvittelevat myös, että kaikilla ostetuilla tuotteilla on 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus. Lakiin ei kuitenkaan ole kirjattu tällaista oikeutta.

– Isot ketjut ottavat toki tuotteita takaisin hyvänä asiakaspalveluna, mutta monissa pikkuputiikeissa ollaan sen suhteen tiukempia, Marttala sanoo

Riita keskeltä poikki

Kun yrittäjän ja kuluttajan välille tulee sopimuskiista, kuluttaja ottaa usein yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja yrittäjä Suomen yrittäjien liittoon.

Lainopillinen asiamies Anja Tuomola Suomen yrittäjistä kertoo, että tavarakaupan riidat on suhteellisen helppo selvittää, mutta palveluiden kaupassa tilanne on vaikeampi.

– Hankalimmat kiistat koskevat remonttia. Asiakas on olettanut jotain laskutuksesta, ja sitten laskutettuja työtunteja onkin liikaa. Kilometrikulujen korvauksesta ei ole puhuttu mitään, ja kaikki on sovittu suullisesti, Tuomola sanoo.

Kuluttajaneuvonnan Marttala sanoo, että osa asiakkaista ei edes harkitse sitä, että he saattaisivat olla riidassa väärässä.

– Joku on täysin vakuuttunut siitä, että näin tämä menee, ja sitten yritämme varovasti sanoa, että kuluttajasuoja ei valitettavasti näissä tapauksissa riitä, Marttala kertoo.

Jos sopua ei millään tunnuta saavan aikaan, sovittelu päättyy Anja Tuomolan mukaan usein kompromissiin.

– Laitetaan jokin summa siihen väliin. Oikeudenkäynnit ovat niin kalliita, että ne eivät kannata kenellekään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat