Moni sortuu navigaattorin sijoittelussa virheisiin, jotka voivat pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallisia.
Navigaattori löytyy nykyään yhä useammasta autosta. Vaikka uusimmissa autoissa navigaattori on monesti jo alkuperäisenä ja kojelautaan integroituna, on käytössä yhä edelleen paljon myös irtonavigaattoreita.
Navigaattorin sijoitus tuottaa monelle päänvaivaa ja kieltämättä liikenteessä näkee välillä varsin eksoottisia ratkaisuja.
Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen mukaan navigaattorin sijoittelussa tulisi huomioida muutama perusasia:
- Asenna navigaattori niin, ettei se peitä näkyvyyttä autosta ulos havainnoitaessa.
- Navigaattori ei saa olla turvatyynyjen laukeamisalueella.
- Navigaattorin pitäisi olla sellaisessa paikassa, että kuljettaja pystyy nopeasti vilkaisemaan karttanäkymää ilman suurempaa pään kääntöä.
- Käyttöergonomian kannalta navigaattorin olisi hyvä olla sellaisella etäisyydellä, ettei sen käyttö edellytä kurottelua, vaikka sitä tuleekin näpytellä vain auton ollessa pysähdyksissä.
Tiedosta ja vältä riskejä
– Usein näkee, että navigaattori on sijoitettu keskelle tuulilasia, jolloin sen taakse jää yllättävän suuri katvealue. Näin kuljettajalta saattaa jäädä jotain olennaista havaitsematta, Vesalainen muistuttaa.
Toinen yleinen asennustapa on, että navigaattori on tuulilasin vasemmassa alakulmassa, aivan A-pilarin vieressä.
– Jos A-pilarin sisällä on turvatyyny, ampuu se lauetessaan navigaattorin 300 kilometrin tuntinopeudella kohti etumatkustajaa, Vesalainen varoittaa.

