300 km/h päin näköä – asensitko navigaattorin väärään paikkaan?

Moni sortuu navigaattorin sijoittelussa virheisiin, jotka voivat pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallisia.

Navigaattori löytyy nykyään yhä useammasta autosta. Vaikka uusimmissa autoissa navigaattori on monesti jo alkuperäisenä ja kojelautaan integroituna, on käytössä yhä edelleen paljon myös irtonavigaattoreita.

Navigaattorin sijoitus tuottaa monelle päänvaivaa ja kieltämättä liikenteessä näkee välillä varsin eksoottisia ratkaisuja.

Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen mukaan navigaattorin sijoittelussa tulisi huomioida muutama perusasia:

  • Asenna navigaattori niin, ettei se peitä näkyvyyttä autosta ulos havainnoitaessa.
  • Navigaattori ei saa olla turvatyynyjen laukeamisalueella.
  • Navigaattorin pitäisi olla sellaisessa paikassa, että kuljettaja pystyy nopeasti vilkaisemaan karttanäkymää ilman suurempaa pään kääntöä.
  • Käyttöergonomian kannalta navigaattorin olisi hyvä olla sellaisella etäisyydellä, ettei sen käyttö edellytä kurottelua, vaikka sitä tuleekin näpytellä vain auton ollessa pysähdyksissä.

Tiedosta ja vältä riskejä

– Usein näkee, että navigaattori on sijoitettu keskelle tuulilasia, jolloin sen taakse jää yllättävän suuri katvealue. Näin kuljettajalta saattaa jäädä jotain olennaista havaitsematta, Vesalainen muistuttaa.

Toinen yleinen asennustapa on, että navigaattori on tuulilasin vasemmassa alakulmassa, aivan A-pilarin vieressä.

– Jos A-pilarin sisällä on turvatyyny, ampuu se lauetessaan navigaattorin 300 kilometrin tuntinopeudella kohti etumatkustajaa, Vesalainen varoittaa.

Samalla, kun navigaattorille mietitään turvallista sijoituspaikkaa, on syytä punnita erilaisia kiinnitysratkaisuja.

Imukuppiteline

Navigaattorin mukana toimitetaan usein imukuppiteline, joka on mahdollista kiinnittää lasipintaan tai erilliseen asennusalustaan. Tällainen asennusalusta saattaa sisältyä navigaattorin hintaan tai sitten sen joutuu ostamaan erikseen. Asennusalusta liimataan mukana tulevalla kaksipuolisella teipillä kiinni kojelautaan.

– Liimautuakseen kunnolla asennusalusta vaatii tasaisen kojelautapinnan, jota ei monessakaan nykyautossa ole enää tarjolla, Vesalainen muistuttaa.

Myös imukuppitelineen kiinnipysymisessä on toivomisen varaa – erityisesti kovilla helteillä ja pakkasilla.

Kiinteä ja lataava teline

Vesalaisen mukaan paras ratkaisu navigaattorin kiinnitykseen ja sijoitukseen on lataava teline, joka asennetaan kiinni kojelautaan automallikohtaisen sovitesarjan avulla. Tällöin latausjohtokin saadaan kulkemaan siististi kojelaudan sisällä.

– Telineen asennuksessa ja sähkökytkennöissä on syytä turvautua ammattilaisen apuun, ettei tule vahingossa vetäneeksi virtajohtoa esimerkiksi polviturvatyynyn tielle, Vesalainen opastaa.

Hernepussiteline

Kiinteää telinettä edullisempi ratkaisu on joihinkin navigaattoreihin saatavilla oleva ”hernepussiteline”, johon on asennettu kiinteästi navigaattorin jalka. Jalan päässä oleva palloliitin sopii suoraan tiettyjen navigaattoreiden taakse. ”Hernepussitelineen” avulla navigaattori voidaan asentaa kojelaudan päälle niin, että edellä listatut asennusedellytykset täyttyvät.

– Hernepussin” jokainen siiveke on taivuteltavissa kojelaudan muotojen mukaan. Näin teline navigaattoreineen pysyy normaaleissa ajotilanteissa tukevasti paikallaan liukumattoman pohjamateriaalinsa ansiosta, Vesalainen kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat