Mainos

Haluatko navigaattorin naamaasi 300 km/h? Näin sijoitat sen autoon fiksusti

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mikä on järkevä paikka navigaattorille?

Vastaus: Yhä useammassa uudessa autossa on integroitu navigointijärjestelmä – ainakin mallisarjan paremmin varustelluissa versioissa. Siitä huolimatta myös irtonaisia navigaattoreita myydään yhä ja varmasti moni sellainen löysi tiensä pukin konttiin tänäkin jouluna. Kysymys on siis hyvä ja ajankohtainen.

Navigaattorin mukana tulee pääsääntöisesti imukuppiteline, joka on monen käyttäjän mielestä luontevinta asentaa auton tuulilasiin. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan suosittele tällaista asennustapaa. 

Huomioi nämä asiat

Mietittäessä paikkaa navigaattorille, on tärkeää huomioida seuraavat seikat:

  • Navigaattori ei saa olla kuljettajan näkökentässä niin, että se häiritsee havainnointia ulos autosta.
  • Navigaattori ei saa olla auton turvatyynyjen laukeamisalueella.
  • Kuljettajan on pystyttävä vilkaisemaan navigaattorin näyttöä sivusilmällä nopeasti ja helposti niin, ettei katse ole kauaa pois olennaisesta eli edessä olevasta liikennetilanteesta.
  • Navigaattorin käytön tulisi olla mahdollisimman ergonomista, vaikkei osoitetietoja tulekaan syöttää ajon aikana.
  • Navigaattori tarvitsee virtaa. Virtajohto ei saa hankaloittaa muiden hallintalaitteiden käyttöä tai vaarantaa niiden toimintaa.

Autoilijalle on tarjolla paljon hyviä vaihtoehtoja navigaattorin kiinnittämiseen – siis tuulilasikiinnityksen sijaan. Yleensä nämä mahdollistavat paremmin myös kaikkien edellä listattujen seikkojen huomioimisen.

Autoon kiinteästi asennettava, lataava teline

Itse suosin autoon kiinteästi asennettavaa, lataavaa navigaattoritelinettä. Sen avulla navigaattori saadaan ikään kuin osaksi kojelautaa eikä se näin ollen häiritse havainnointia autosta ulos. Kun lataava teline asennetaan juuri kyseiseen automerkkiin suunnitellun asennusosan avulla, tulee navigaattori sopivalle etäisyydelle kuljettajasta eikä se myöskään jää turvatyynyjen laukeamisalueelle.

Pidän lataavasta telineestä myös siksi, että telineen johto saadaan vedettyä auton kojelaudan sisäpuolelta. Näin autossa ei pyöri rumia ja irtonaisia latausjohtoja ja auton virtapistokekin jää vapaaksi muuta käyttöä varten. Oikein asennettuna navigaattori myös käynnistyy automaattisesti, kun auton sytytysvirta kytketään. Vastaavasti navigaattori sammuu, kun auton virta sammutetaan.

Lataavat telineet eivät kuitenkaan ole jostain syystä kovin yleisiä. Liekö kyse sitten autoilijoiden tietämättömyydestä vai siitä, että teline ja asennusosa pitää ostaa erikseen – navigaattorin lisäksi. Tästä aiheutuu luonnollisesti jonkin verran ylimääräisiä kustannuksia kuten telineen asentamisestakin.

Asennus on järkevää jättää ammattilaisen hoidettavaksi. Yleensä uusiin autoihin lisävarusteasennuksia tekevillä ammattilaisilla on paremmin selkeä käsitys siitä, miten kojelaudan eri komponentit irtoavat ilman vaurioita. Vastaavasti on tärkeää, että virta navigaattorille otetaan oikein ja oikeasta paikasta. Myös virtajohdon asettelu kojelaudan alle on tehtävä juuri tietyllä tavalla, jottei se estä esimerkiksi polviturvatyynyjen toimintaa tarvittaessa.

Käytännössä asennuksesta ja asennustarvikkeista aiheutuvat pienet lisäkulut maksavat itsensä monin kerroin takaisin käytön helppoutena.

Muita vaihtoehtoja tuulilasikiinnitykselle

Kiinteää, lataavaa telinettä huokeampiakin ratkaisuja löytyy. Vaihtoehtojen laatu ei ole tasaista – joukossa on myös hyviä – tai ainakin välttäviä. Tässä pari esimerkkiä:

Navigaattoreille myydään ”asennusalustoja”. Kyseessä on yleensä muovinen pyöreä levy, joka liimataan sen mukana tulevalla kaksipuolisella teipillä kojelaudan päälle. Navigaattorin mukana toimitettava imukuppiteline tarttuu muoviseen asennusalustaan kuin tuulilasiin. Tällaisen asennusalustan kanssa navigaattorin asennus onnistuu tietyissä autoissa suhteellisen hyvin. Vuosien varrella olen törmännyt tämän asennustavan kanssa kuitenkin seuraavanlaisiin ongelmiin:

  • Asennusalusta vaatii tasaisen kojelaudan osan, jotta se liimautuu kiinni tukevasti. Useiden nykyautojen kojelaudoissa suositaan pyöreitä muotoja, jolloin sopivaa paikkaa alustalle ei tahdo löytyä – ainakaan turvallisista ja mielekkäistä kojelaudan kohdista.
  • Auton seisoessa kesäisessä auringonpaahteessa saa asennusalustaan imukuppitelineellä kiinnitetyn navigaattorin poimia melko usein auton lattialta ennen ajoon lähtöä.
  • Navigaattorin virtajohto pyörii rumasti tiettyjen käyttökytkimien edessä.

Asennusalustaa parempi vaihtoehto on, että navigaattorille hankitaan hiekkapussiteline. Navigaattori kytkeytyy tukevasti merkkikohtaiseen hiekkapussitelineeseen, joka asetetaan sopivaan ja turvalliseen paikkaan kojelaudan päälle. Hiekkapussiteline on aseteltavissa niin, että se mukailee kojelaudan muotoja. Sen pohjassa on kitkapinta, joka pitää navigaattorin hyvin paikoillaan. Hiekkapussitelineen ansiosta navigaattori voidaan laittaa sellaiseen paikkaan, ettei se häiritse kuljettajan havainnointia eikä ole turvatyynyjen laukeamisalueella. Myös käyttöergonomia on tällä asennustavalla suhteellisen helppo huomioida. Pari miinusta löytyy kuitenkin myös tästä:

  • Kuljettajan on itse tiedostettava, mihin kohtaan kojelaudan päälle navigaattori hiekkapusseineen on turvallista asettaa.
  • Latausjohto jää tässäkin mallissa pyörimään rumasti ja häiritsevästi tiettyjen käyttökytkinten eteen.
  • Hiekkapussitelinettä ei ole saatavilla kaikkiin navigaattorimerkkeihin.

Huomioi kaikki turvatyynyt

Navigaattorin paikkaa mietittäessä on tärkeää huomata, että nykyautoissa on paljon turvatyynyjä. Matkustajan turvatyyny lennättää kojelaudan päällä, liian oikealla, olevan tai keskelle tuulilasia kiinnitetyn navigaattorin kohti kuljettajan tai matkustajien kasvoja valtavalla nopeudella. Turvatyynyn laukeamisnopeus lähentelee 300 kilometriä tunnissa eli jokainen ymmärtää, että kyse on tällöin kuolettavasta tällistä.

Myös joidenkin autojen A-pilarin sisällä on turvatyynyjä. Tällöin navigaattori tai mikään muukaan lisälaite ei saa olla A-pilarin vieressä, esimerkiksi ratin vasemmalla puolella tai vaikkapa tuulilasin vasemmassa alakulmassa.

Selvitä merkkiliikkeestä tai -korjaamolta, mitä turvatyynyjä omassa autossasi on. Hyvää osviittaa saat myös tutustumalla kyseisen automerkin ja -mallin törmäystestikuviin tai videoihin, joita löytyy esimerkiksi Autoliiton ja EuroNCAP:n nettisivuilta. 

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.