11-vuotias Ilona kokeili yrittäjyyttä kauppaamalla rusetteja: "Myyntilauseeni oli, että kesään mennään rusetti päässä"

11-vuotias pikkuyrittäjä Ilona myi rusetteja 8:43

11-vuotiaat Ilona ja Eevert tietävät, että yrittämisessä parasta on vapaus tehdä sitä, mistä pitää. He tutustuivat yrittämiseen alakoulujen yrittäjyysohjelman avulla.

Kun koulussa pyydettiin pohtimaan kivoja yrityksiä, Eevertin mieleen tuli Jungle Juice Bar. Smoothieita tekevä mehubaari toimi hyvänä esimerkkinä Eevertin omalle pikkuyritykselle, Sunny Smoothielle.

Kouluissa yrittäjyyttä voidaan opettaa Pikkuyrittäjät-ohjelman avulla, jossa opettajan ohjaamana lapset tutustuvat yrittämiseen ja perustavat omia yrityksiään. Huomenta Suomen vieraaksi tulleet Ilona Joensuu ja Eevert Puro kertovat kokeilun jälkeen, että yrittäminen oli todella kivaa.

– Yritykseni teki rusettiponnareita, rusettipantoja, sporttipantoja ja hyppynaruja, kertoo viime vuoden pikkuyrittäjäksi valittu Ilona Joensuu.

Myös yrittämiseen liittyvät haasteet tulivat pienille yrittäjille tutuksi.

– Aikataulutus tuntui välillä vaikealta, koska loppua kohden työ alkoi kasaantua, Eevert kertoo.

Tärkeintä on itsensä toteuttaminen

Mikko Nurminen Pikkuyrittäjistä kertoo, että alakouluikäisille tarkoitetussa yrittäjyysohjelmassa korostetaan tekemisen mielekkyyttä, ideointia ja itsensä toteuttamista. Raha-asioistakin puhutaan, mutta vain päällisin puolin.

– Pikkuyrittäjissä ei mennä kustannuslaskennan puolelle, mutta toki tuotteiden hintoja mietitään.

Eevert kertoo, että Sunny Smoothies pikkuyrityksessä mietittiin myös tuloja ja menoja.

– Laskimme, että mistä raaka-aineista olisi halvempaa tehdä smoothieita ja kävimme kaupoista kysymässä, mistä tuotteita voisi saada halvemmalla.

Nurmisen mukaan Pikkuyrittäjät on yksi tapa tuoda yrittäjyyttä mukaan peruskoulun opetukseen.

– Lapsilta tulee hyviä yritysideoita ja myyntitapahtumissa he ovat todella ennakkoluulottomia, jopa supermyyjiä, Nurminen hehkuttaa.

Pikkuyrittäjät Ilona ja Eevert kertoivat, että myyntitilanteissa heillä oli myös tuotteiden myyntivaltit mietittynä.

– Me mainostimme smoothieiden tuovan aurinkoisuutta pimeään Suomen syksyyn, Eevertti kertoo.

– Meidän slogan oli, että kesään mennään rusetti päässä, Ilona hymyilee.

Lue myös:

    Uusimmat