Liekki on kymmenen idearikkaan alakouluikäisen tytön yritys Alajärvellä. Ensin tytöt myivät ylijäämäpuuta polttopuiksi. Sitten tytöt alkoivat myydä soraa talven liukkaille ja lopulta he perustivat vielä popup-kahvilan.
Tiistaina tytöt olivat saapuneet Helsinkiin kilpailemaan Pikkuyrittäjien kilpailussa. Iltapäivällä edessä oli pitchauskisa.
Mutta mitä pitchaus oikeastaan tarkoittaa?
– Täällä kerrotaan lyhyesti ja ytimekkäästi, minkä takia teidän pitää ostaa juuri meidän tuotettamme, Liekin Meri Yli-Sikkilä selittää kisan ideaa innostuneesti.
Tytöt kertovat keksineensä yritysideansa omasta päästään. Pienessä kaupungissa yrittäminen on kuulemma ollut helppoa.
– Kun on suhteellisen pieni kaupunki, se tarkoittaa, että on tosi hyvä yhtenäisyys ja on paljon ihmisiä, jotka haluavat auttaa ja tukea näiden asioiden kanssa. Läheisiltä on saanut paljon apua näissä ideoissa, Yli-Sikkilä kertoo.
Pikkuyrittäjät-ohjelmassa on jo lähes 100 000 oppilasta 900 eri koulussa. Siihen osallistuu 4.–6.-luokkalaisia ympäri Suomea.
Harmittelu johti yritysideaan
Pikkuyrittäjien lisäksi Helsingissä oli kisaamassa nuoria yrittäjiä. Heidän finaalinsa huipentuu keskiviikkona.
