Ruotsin MM-rallin kohtalo on vaakalaudalla – suomalaisasiantuntija nostaa esiin kaksi suurinta huolenaihetta: "Moni asia muuttuu"

Ruotsin MM-ralli on määrä ajaa reilun kahden viikon kuluttua, mutta sen kohtalo on säiden haltijan käsissä.

Rallin toimitusjohtaja Glen Olsson tapasi viime viikonloppuna ajetun Monte Carlo -rallin yhteydessä sekä FIAn että tallien edustajia, ja hän vakuutti muun muassa Nya Wermlands-Tidningen -lehden mukaan, että Ruotsin ralli on tarkoitus järjestää suunnitelmien mukaisesti.

Ruotsin ralli on MM-kalenterin ainoa talviralli. Ongelma on se, että Norjan rajan tuntumassa sijaitsevassa Värmlannin maakunnassa ei ole talvi. Tilanne on sama Norjan puolella, Innladetin läänissä, missä on tarkoitus ajaa neljä ek:ta.

Olsson ja muut kisajärjestäjät uskovat, että talvi tulee kyllä ennen 13. helmikuuta alkavaa rallia.

Kaikki eivät ole yhtä luottavaisia.

– En tiedä asiasta yhtään enempää kuin olen lehdistä lukenut – ja niissäkään ei ole oikeastaan kirjoiteltu juurikaan – mutta eihän se hyvältä näytä. Käsittääkseni edes pitkän ajan ennusteet eivät kauheasti lupaa sinne talven tuloa, Jyväskylän MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen sanoo MTV Urheilulle.

– Sellainen huhuhan on liikkeellä, että Hyundain ja Toyotan piti mennä sinne testaamaan, mutta he ovat peruneet testinsä. En tiedä, pitääkö tämä paikkansa, mutta jos näin on, onhan se jonkinlainen indikaatio siitä, että talleilla ei ainakaan ole kovin suurta uskoa asiaan. Tai voivathan he ajatella, että kisa ajetaan, mutta turha siellä on testata kesäolosuhteissa, jos talviralliin pitäisi mennä.

Renkaat ja tie kovilla

MM-sarjaan ja Ruotsin rallin sääntöihin on kirjattu, että kilpailu ajetaan soralla, lumella ja jäällä. Keski-Ruotsin olosuhteet eivät tällä hetkellä täytä tätä määritelmää.

Samaisten sääntöjen mukaan Ruotsissa on ajettava nastarenkaalla. Vaihtoehtoa ei ole.

Tarkiaisen mukaan mikään renkaisiin liittyvä poikkeuslupa ei tule tällä aikataululla kysymykseen.

– Kesärenkaalla sitä kisaa ei voida ajaa, koska kesärenkaita ei tähän hätään varmastikaan ole. Siellä on myös niin kylmä, ettei se rengas oikein edes toimisi sellaisessa olosuhteessa.

Jos nastarenkaalla ajaa tiellä, jonka pinnassa ei ole lunta tai jäätä, seuraa kaksi ongelmaa: nastat voivat hajota ja rengaslämmöt nousta varsinkin pidemmillä erikoiskokeilla liian korkeiksi.

Jälkimmäinen voisi johtaa siihen, että nastat pääsevät liikkumaan kumiseoksen sisällä tai jopa irrota kokonaan. Mikäli tämän jälkeen eteen tulisikin jäisempi tieosuus, pitoa ei olisi ollenkaan.

Yhtenä mahdollisena ratkaisuna on väläytelty sitä, että tallit saisivat käyttää kilpailun aikana enemmän renkaita kuin normaalisti, mutta sekään ei poista ongelmia.

Eikä huoli renkaista ole suinkaan ainoa kysymysmerkki liian kesäisiin olosuhteisiin liittyen.

– Jos tiet ovat sulat, ne eivät kestä. Siellä on paljon sellaisia teitä, joita ei varmastikaan kesäralleissa pystyisi käyttämään, koska ne ovat liian pehmeitä. Ne menevät huonoon kuntoon, jos niitä lähdetään ajamaan sulana. Se on varmasti kilpailun järjestäjän kannalta suurin ongelma, Tarkiainen sanoo.

– Ja varmasti heillä monet järjestelytkin perustuvat siihen, että on lunta. Se muuttaa turva-alueita ja muuta vastaavaa, jos ei ole pysäyttävää penkkaa välissä. Moni asia muuttuu, jos siellä vallitseekin kesäolosuhteet.

Siihen Tarkiainen ei usko, että lumenpuute vaikuttaisi keskinopeuksiin, mutta ajaminen olisi silti täysin erilaista kuin lumipenkkojen välissä.

– Suurin ero olisi se, että jos ei ole yhtään lunta ja penkkaa, tie on kuskin silmissä käytettävyydeltään paljon leveämpi – siellä pystyy oikomaan sen minkä pystyy. Toki se ralli menee aika pitkälti sellaisia pikkuteitä, että siellä on aika paljon kiviä tien reunassa. Kuinka paljon siellä sitten oikeasti pystyy oikomaan, sitä en osaa sanoa, mutta tämä olisi kilpailijan kannalta ainoa tiehen vaikuttava muutos: tie levenee ja sen myötä suoristuu silmissä.

"Valitettava isku"

Ruotsin ralli on peruttu lumenpuutteen vuoksi kerran aiemmin, vuonna 1990.

Neljä vuotta sitten järjestäjät peruivat kahdeksan ek:ta ennen rallia ja yhdeksännen vielä rallin aikana. Vuoden 2016 kilpailua voi kuitenkin pitää järjestäjien kannalta jonkinlaisena torjuntavoittona.

Alkuperäisessä ohjelmassa oli 21 erikoiskoetta, joten peruutuksista huolimatta rallissa ajettiin 12 ek:ta ja 226,48 ek-kilometriä. Tämä oli yli puolet suunnitellusta, joten rallista voitiin jakaa täydet MM-pisteet.

Mikäli tämän vuoden kilpailu jouduttaisiin perumaan, kyseessä olisi jo kolmas MM-ralliperuutus lyhyen ajan sisään.

Kauden 2019 päätösosakilpailuksi aiottu Australian ralli peruttiin rajujen maastopalojen vuoksi, ja tämän kauden kalenteriin huhtikuulle piirretty Chilen ralli jää väliin maan levottomuuksien takia.

– Toivotaan, että talvi tulisi. Suomessahan on painittu samojen ongelmien kanssa kansallisten rallien kohdalla. Mikkelin SM-osakilpailu oli vaakalaudalla, mutta nyt sääolosuhteet näyttävät aika lupaavilta. Kilpailunjärjestäjä on jo tiedottanut, että siellä ajetaan. Sillä tavalla ollaan parempaan menossa, ainakin täällä, Tarkiainen sanoo.

– Olisihan se rallin peruminen valitettava isku MM-sarjan kannalta, se on kuitenkin kutistunut jo yhdellä rallilla. Mutta eihän näille mitään voi.

Mediassa on vihjailtu, että FIA tekisi päätöksensä ensi viikon maanantaihin, helmikuun 3. päivään mennessä.

– Täytyy heidän se hyvissä ajoin tiedottaa ennen kuin tiimit lähtevät liikenteeseen. Eivät he voi ajattaa karavaania Ruotsiin ja sitten kertoa, että menkää takaisin kotiin.

Lue myös:

    Uusimmat