Viimeiset pari viikkoa olen lukenut ja vastaillut keskusteluun palautteenannosta ravintolaan. Suuri osa ravintoloitsijoista ei pidä tavasta, jossa jalostunut ja pureskeltu - nimenomaan kriittinen - mielipide isketään nettiin ennen kuin he ovat päässeet keskustelemaan asiasta kirjoittajan eli asiakkaan kanssa. Eivät tietenkään pidä.
RAVINTOLOITSIJAT toivovat, että palaute annetaan kasvotusten ravintolakokemuksen aikana. Silloin asiakkaan mielestä epäonnistunutta ruokailun osasta voidaan korjata välittömästi ja iskeä laastari mielipahahaavaan. Näinhän sen periaatteessa kuuluukin mennä. Tilaat pihvin mediumina, saat kypsän, pyydät uuden ja saat toivomasi.
360°. Useimmiten huonon kokemuksen paikkaaminen ei hoidu näin yksinkertaisesti. Ravintolassa syöminen on 360°-kokemus. Elämys, jonka koet paitsi kaikilla aisteilla, myös järjellä ja tunteella. Iltaan voi olla jo ennakkoon latautunut iloa, surua, rakkautta, inhoa, muistoja, haaveita… koko ihmiselon kirjo. Useimmiten mukana on ennakko-odotuksia ravintolaa kohtaan. Se on voinut olla ystävän tai ravintolakriitikon kehuma, juuri Michelin-tähden saanut parrasvaloissa paistattelija tai kollegan haukkuma, huonosta palvelusta varoittama ruokapaikka.
SOSIAALISUUS. Ravintolassa syöminen on sosiaalinen tapahtuma. Aina. Siinä missä pariskunta on tullut nauttimaan romanttista illallista, ruokailee viereisessä pöydässä lapset pitkästä aikaa hoitoon saaneet kaksi tuttavapariskuntaa vieressään ensitreffeillä oleva viisikymppinen mies ja nainen. Kulmapöydässä kertovat lapsuudesta asti bestiksiä olleet naiset kuulumisia ennen villiä tyttöjen iltaa. Viereisestä hotellista syömään tullut liikemies tarkkailee porukkaa nauttiessaan aperitiivia. Kabinetin puolelle on kokoontunut puolikas suku viettämään isoisän 70-vuotissynttäreitä. Heitä häiritsee hiukan viereisestä kabinetista kuuluvat firman pikkujoulut. Kaikissa pöydissä hyvin erilainen tunnelataus, sosiaalinen vapaus tai paine sekä vaihtelevat makumieltymykset ja kokemukset ravintoloista.
SNOBISMI. Kun tarjoiltu ruoka ei syystä tai toisesta miellytä, tulee palautteen antamisen eteen monta kynnystä. Söisikö mielummin ylikypsän pihvin yhtä aikaa kumppanin kanssa vai tuijottaisiko ruokailua uuden pihvin paistamisen ajan ja söisi puolestaan itse annoksen yksin toisen lopetettua? Samalla keskustelu poikkeaisi väistämättä liian kypsään lihaan ja pähkäilyyn, miksi keittiö oli siinä epäonnistunut. Entäpä treffeillä? Annatko snobin vaikutelman, jos palautat annoksen keittiöön? Isossa porukassa saatat latistaa tunnelmaa tuodessasi esiin ravintolan epäonnistumisen. Loukkaantuuko pomo, jos annat keittiöön kritiikkiä firman maksamasta ruoasta? Oletko sinä se tiimin pahanilmanlintu?