Yllättävän juoman suosio räjähti Alkoissa – myynti kasvoi hurjat 200 prosenttia vuodessa

olut
Alkoholittomat oluet ovat nostaneet suosiotaan Suomessa hurjasti.

Alkoholittomat juomat ovat nostaneet suosiotaan Suomessa hurjasti. Yksi tuoteryhmä on kuitenkin alkoholittomista juomista ylitse muoden.

Alkon mukaan viime vuonna alkoholittomia tuotteita myytiin yhteensä 360 000 litraa, mikä on 95 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten kasvoi alkoholittomien oluiden myynti – niitä ostettiin peräti 200 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. 

On hyvä pitää mielessä, että alkoholittomien myynti on tosin Alkossa pientä alkoholijuomiin verrattuna. Esimerkiksi viime vuoden myydyimmän viinamerkin Leijonan menekki oli yksistään lähes kymmenkertainen kaikkiin alkoholittomiin juomiin nähden. 

Alkon tuoteryhmä päällikön, Mika Kauppisen mukaan alkoholittomien tuotteiden kysynnän kasvu näkyy erityisesti Pohjoismaissa, mutta kyseessä on kansainvälinen trendi. Panimoliiton mukaan myös Saksassa ja Espanjassa on viime vuosina nähty rajua kasvua alkoholittoman oluen myynnissä. 

Alkoholittomien oluiden valmistuksessa yhtenä ongelmana on pidetty alkuperäisen maun säilyttämisen vaikeutta. Erikoistutkija Brian Gibson etsii pulmaan ratkaisua Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n koepanimossa. Gibson uskookin nyt, että makuongelmat voitaisiin ratkaista villihiivojen turvin. 

Katso videolta, miksi oluttölkit kulkevat tehtaalla väärinpäin!

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.