Yli miljoona suomalaista ostaa joka viikko: Luomuruoan suosio kasvussa – yksi selkeä hittituote

25729204
Lehtikuva

Luomuelintarvikkeiden myynti Suomessa kasvaa ripeästi.

Yhteistyöjärjestö Pro Luomun mukaan yli miljoona suomalaista ostaa luomutuotteita viikoittain ja tuotteiden markkinaosuus on noussut 2,1 prosenttiin.


Pro Luomun mukaan luomuelintarvikkeita myytiin vähittäiskaupassa liki 300 miljoonalla eurolla ajanjaksolla viime vuoden heinäkuusta tämän vuoden kesäkuun loppuun. Tässä oli kasvua 15 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti lisääntyi samalla jaksolla vain prosentin verran.

Arvio luomutuotteiden myynnistä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Luomun myynnin arvo kasvoi lähes kaikissa tuoteryhmissä, lukuun ottamatta panimo- ja leipomotuotteita. Suhteellisesti eniten kasvoi luomumehujen, -kahvin, -lastenruokien, juustojen sekä hedelmien ja vihannesten myynti.

Luomumunat myydyin tuote

Erityisen hyvin kauppansa tekivät luomumunat, sillä jo 15 prosenttia myynnin arvosta tulee luomusta. Hiutaleissa, suurimoissa ja lastenruuissa luomulla on yli 10 prosentin markkinaosuus arvolla laskettuna.

– Mielenkiintoista on myös, että luomumaidon myynti lisääntyy samaan aikaan kun maidon kokonaismyynti laskee, huomautti Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Luomun suosiota mittaavan luomubarometrin mukaan kuluttajista yli puolet ostaa luomua vähintään kerran kuukaudessa. Säännöllisesti luomua ostavien osuus on vuodesta 2010 lisääntynyt noin kymmenellä prosenttiyksiköllä. Aktiivikäyttäjiksi luetaan 28 prosenttia vastanneista, jotka ostavat luomua vähintään viikoittain.

Aktiivisia luomutuotteiden ostajia ovat etenkin 30-49–vuotiaat naiset sekä lapsiperheet. Kaksi vuotta sitten toteutettuun kyselyyn verrattuna myös miesten osuus aktiivisina luomukuluttajina on kasvanut. Kulutus on levinnyt pääkaupunkiseudulta suuriin kaupunkeihin, eri tuloluokkiin ja muidenkin kuin korkeakoulutettujen keskuuteen.

Luomubarometrin toteutti Pro Luomun toimeksiannosta Kantar TNS. Siihen vastasi yhteensä reilu 1 000 kuluttajaa. 

***

Luomun suosio kasvaa 0:39

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!