Yksi tuoteryhmä kasvattanut hurjasti suosiotaan suomalaisissa ruokakaupoissa – myynti noussut jopa 90 prosenttia!

Yhä useampi ruoka kehitetään maistattamalla sitä kuluttajalla – uudet ruokainnovaatiot syntyvät tulevaisuudessa yhteistyöllä 1:39 Yhä useampi ruoka kehitetään maistattamalla sitä kuluttajalla – uudet ruokainnovaatiot syntyvät tulevaisuudessa yhteistyöllä

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.

VIDEO: Miten ruokainnovaatiot oikein syntyvät? 

Suomalaiset kuluttajat ostavat yhä enemmän luomuruokaa, ja luomuruokamarkkinat ovatkin kasvaneet yhtäjaksoisesti koko 2010-luvun ajan. Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut jopa 90 prosenttia.

Suomalaiset ostavat luomuna euromääräisesti eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia. Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaanit, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.

Luomu myy hyvin myös lastenruokien sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä. 

Välipala- ja panimotuotteiden myynnissä kasvua

Pro Luomu ry:n mukaan luomun myynti lisääntyi 13 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon.  Eniten nyt tarkastellulla aikavälillä lisääntyi luomuvälipalatuotteiden sekä luomupanimotuotteiden, mehujen ja kahvin myynti.

– Myös pienissä luomutuoteryhmissä kuten pakasteissa ja valmisruuissa oli hyvää kasvua. Kauppa kaipaa lisää luomutuotteita esimerkiksi leipiin sekä lihaan ja leikkeleisiin, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila kertoo.

Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,3 proenttia. Kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että se saadaan helposti 2–3-kertaistettua, jos luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.

– Luomu kiinnostaa nyt eniten nuorimpia kuluttajaryhmiä, joten kysynnän voi odottaa kasvavan myös tulevaisuudessa. Nuoret ostavat luomua etenkin ympäristöön, hyvinvointiin ja eläinten oloihin liittyvistä syistä, Kottila kertoo.

Lähde: ProLuomu

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat