Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.
VIDEO: Miten ruokainnovaatiot oikein syntyvät?
Suomalaiset kuluttajat ostavat yhä enemmän luomuruokaa, ja luomuruokamarkkinat ovatkin kasvaneet yhtäjaksoisesti koko 2010-luvun ajan. Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut jopa 90 prosenttia.
Suomalaiset ostavat luomuna euromääräisesti eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia. Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaanit, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.
LUE MYÖS: Suomalaisilla selkeät huoltoasemaherkut: Tämä tuote lähtee puolen miljoonan asiakkaan matkaan
Luomu myy hyvin myös lastenruokien sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä.
Välipala- ja panimotuotteiden myynnissä kasvua
Pro Luomu ry:n mukaan luomun myynti lisääntyi 13 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Eniten nyt tarkastellulla aikavälillä lisääntyi luomuvälipalatuotteiden sekä luomupanimotuotteiden, mehujen ja kahvin myynti.
