Kasvisruuan suosio ei enää rajoitu isoihin kaupunkeihin. Kysyntää ja tarjontaa on suurten kauppaketjujen mukaan ihan koko Suomessa. S-ryhmä on vienyt esimerkiksi härkäpapuvalmiste Härkiksen kaikkiin Suomen Prismoihin ja S-marketeihin.
Härkiksen saatavuus on vastannut kysyntää paremmin kuin sen kilpailijan nyhtökauran, jolle asetetaan monissa ruokakaupoissa edelleen "kaksi rasiaa per talous" -tyyppisiä ostorajoitteita.
Myös kauppiasvetoisissa Keskon K-kaupoissa Härkis on valtakunnallinen tuote. Viimeisimpänä sen otti perusvalikoimaansa Lidl.
– Härkistä on kaikissa Lidleissä Hangosta Sodankylään, osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.
Vaikka Lidlin jokaisessa myymälässä on periaatteessa sama valikoima, kysyntä vaihtelee alueellisesti. Se huomioidaan tilausmäärissä.
– Kaupunkimyymälöihin tilataan esimerkiksi enemmän hummusta kuin maaseudun pikkupaikkakuntien kauppoihin, Heinrichs toteaa.
Lidl hyppäsi vegebuumiin hieman K- ja S-kauppoja myöhemmin. Alkuvuodesta lähtien sen hyllyissä on ollut esimerkiksi erilaisia tofu- ja kasvisvalmisruokatuotteita.
Itsenäisten kauppiaiden M-ketjussa suhtautuminen on vähän varovaisempi. Markkinointipäällikkö Veli-Matti Sirkiän mukaan vauhdilla saapuviin trendeihin reagoiminen on joskus vaikeaa: piikki saattaa mennä ohi ennen kuin tuotteet on ehditty saada kauppoihin.
