Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Vegebuumi laittaa kauppaketjujen tarjontaa uusiksi – Härkis nousi perusvalikoimaan jo valtakunnallisesti

Kovan kysynnän vuoksi muun muassa härkäpapuvalmiste Härkis on noussut valtakunnalliseksi tuotteeksi S-Ryhmän, Keskon ja Lidlin kaupoissa.
Kovan kysynnän vuoksi muun muassa härkäpapuvalmiste Härkis on noussut valtakunnalliseksi tuotteeksi S-Ryhmän, Keskon ja Lidlin kaupoissa.Verso Food
Julkaistu 04.03.2017 06:34

MTV LIFESTYLE – STT

Kasvisruuan suosio ei enää rajoitu isoihin kaupunkeihin. Kysyntää ja tarjontaa on suurten kauppaketjujen mukaan ihan koko Suomessa. S-ryhmä on vienyt esimerkiksi härkäpapuvalmiste Härkiksen kaikkiin Suomen Prismoihin ja S-marketeihin.

Härkiksen saatavuus on vastannut kysyntää paremmin kuin sen kilpailijan nyhtökauran, jolle asetetaan monissa ruokakaupoissa edelleen "kaksi rasiaa per talous" -tyyppisiä ostorajoitteita.

Myös kauppiasvetoisissa Keskon K-kaupoissa Härkis on valtakunnallinen tuote. Viimeisimpänä sen otti perusvalikoimaansa Lidl.

– Härkistä on kaikissa Lidleissä Hangosta Sodankylään, osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.

Vaikka Lidlin jokaisessa myymälässä on periaatteessa sama valikoima, kysyntä vaihtelee alueellisesti. Se huomioidaan tilausmäärissä.

– Kaupunkimyymälöihin tilataan esimerkiksi enemmän hummusta kuin maaseudun pikkupaikkakuntien kauppoihin, Heinrichs toteaa.

Lidl hyppäsi vegebuumiin hieman K- ja S-kauppoja myöhemmin. Alkuvuodesta lähtien sen hyllyissä on ollut esimerkiksi erilaisia tofu- ja kasvisvalmisruokatuotteita.

Itsenäisten kauppiaiden M-ketjussa suhtautuminen on vähän varovaisempi. Markkinointipäällikkö Veli-Matti Sirkiän mukaan vauhdilla saapuviin trendeihin reagoiminen on joskus vaikeaa: piikki saattaa mennä ohi ennen kuin tuotteet on ehditty saada kauppoihin.

– Vegetuotteiden kysyntä on kyllä selvästi kasvussa. Kovinta se on opiskelijapaikkakunnilla, Sirkiä toteaa. Hän neuvoo kuluttajia kääntymään toiveineen suoraan kauppiaan puoleen.

Kauppaketjut seuraavat vegaanien some-keskusteluja, kuten suosittua Sipsikaljavegaanit-Facebook-ryhmää, ja poimivat niistä palautetta ja ehdotuksia.

Keskon päivittäistavarakaupan osto- ja myyntipäällikkö Jarmo Hyvönen sanoo, että kuluttajat ottavat aktiivisesti yhteyttä kasvisruoka-asioissa. Viime kuukausina on toivottu erityisesti gluteenittomia vegaanisia tuotteita.

– Esimerkiksi bataattiranskalaisista on kovasti pyydelty gluteenitonta versiota, Hyvönen kertoo.

K-kaupat aloittivat viime vuonna vegehyllykokeilun, jossa kasvistuotteet keskitettiin tietyissä kaupoissa samalle osastolle. Se osoittautui toimivaksi ideaksi ja leviää ketjussa edelleen. Vegehyllyn valitsevalle kauppiaalle tarjotaan valmis tuotelista.

– Vegehyllyjä on nyt yli puolessa Citymarketeista ja neljänneksessä Supermarketeista. Niitä lisätään, kun myymälät uudistuvat.

Hyvösen mukaan alueellisia eroja vegetuotteiden kysynnässä ei enää juuri näy, mutta ikäryhmien välillä vaihtelua on. Nuoret ja lapsiperheet ostavat kasvisruokaa enemmän kuin vanhemmat ihmiset.  

Lisää aiheesta:

Miten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavatOstatko sinäkin? Ruokakaupoissa näkyy tammikuussa selkeä hitti-ilmiöOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaS-ryhmä tekee Lidlit! Kahden euron ruokalaatikko myyntiin kymmeniin S-marketeihin: "Varma hitti"Tuote, joka viedään nyt käsistä Lidlissä: "On valitettavasti osittain päässyt loppumaan"Paputuotteet, vegaanijäätelöt, soijatuotteet ja kasvikset käyvät kaupaksi – Vegaaniruuan suosiolle ei näy loppua
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 07:46
    Ruoka

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!

  • Eilen17:11
    Ravintolat

    Legendaarinen texmex-ravintola yrityssaneeraukseen

  • Eilen13:35
    Ruoka

    Suomen paras makkara on valittu – oletko maistanut?

  • Eilen10:39
    Ravintolat

    Tunnettu ravintola sulki ovensa Helsingissä

  • Eilen09:51
    Ruoka

    47 vuoden uralle karu loppu – Ben & Jerry'sin perustaja eroaa