Unohda jauheliha ja broileri! 3 terveellistä proteiininlähdettä, joita kannattaa syödä

Shutterstock

Proteiinia saa muualtakin kuin punaisesta lihasta ja broilerista. Kokeile vaihteeksi näitä!

Foxnews listasi terveellisiä proteiininlähteitä, joita kannattaa sisällyttää ruokavalioon lihan lisäksi tai kokonaan sen asemesta. 

1. Lohi (ja muut kalat)

Lohessa on yhtä paljon proteiinia kuin lihassa, mutta terveellisempi vaihtoehto se taatusti on. Lohi on täynnä terveellisiä rasvoja. Myös vaaleita kaloja kannattaa suosia.

Kyllästyttääkö uunilohi? Mitä, jos kokeilisit tehdä lohesta mehevän burgerin tai vaihtaisit jauhelihatacot seuraavalla kerralla kalaversioon?

2. Kananmunat

Kananmunien nälkää pitävä vaikutus on todistettu useissa tutkimuksissa. Kananmunat voivat auttaa jopa laihtumaan!

Keitä esimerkiksi viikonloppuna kunnon satsi munia valmiiksi, niin säästät aikaa arkiaamuina. 

Kananmunista on helppo taikoa myös arki-illan päivällinen. Kokeile esimerkiksi kasvismunakasta. 

3. Pavut

Pavut ovat erinomainen proteiininlähde. Erityisen hyvin ne sopivat meksikolaisiin makuihin. Kokeile tortillojen väliin paputäytettä ja keitä lisukkeeksi riisiä. Mausta paputortillat korianterilla, jalapenolla ja sipulilla. 

Pavut tuovat herkullista ekstraa myös esimerkiksi viikonloppuaamiaiselle. 

Lähde: Foxnews

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja