Mainos
Mainos

Tutkimus selvitti: Tällainen on täydellinen ranskanperuna – oletko samaa mieltä?

Ison-Britannian elintarvikealan lautakunnan (Food Advisory Board) tutkimus selvitti, millainen on täydellinen ranskalainen. Tutkimukseen osallistui yli 2 000 aikuista.

Asiasta uutisoivat muun muassa The Independent ja Mirror. Tutkimus selvitti, millainen on brittien mielestä täydellinen ranskanperuna. Kriteerit ovat yllättävän vaativat.

Perinteinen jyrää

Tutkimuksen mukaan "täydellinen ranskalainen" on 7 senttimetriä pitkä ja 1,2 senttimetriä leveä. Ranskalaisen tulisi olla suora, paksuhko, rapea ulkoa ja pehmeä sisältä.

Brittien mielestä ohuet, poimutetut tai kierreranskalaiset eivät ole läheskään yhtä hyviä kuin perinteinen malli.

Ranskalaisten valmistukseen suosituin perunalaji on Maris Piper. 

Ja ketsuppia päälle!

Jopa 49 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että ketsuppi on täydellinen lisuke ranskalaisille. Viinietikka ja majoneesi tulivat perässä. Currydippi voitti puolestaan juustodipin. 

Tutkimuksessa huomattiin myös, että Ison-Britannian eteläosissa currydippi on suositumpaa, ja pohjoisessa pidettiin perinteisemmistä vaihtoehdoista.

Ranskalaiset tulisi kuitenkin maustaa ainoastaan suolalla.

Vastanneista jopa 40 prosenttia oli sitä mieltä, että ranskalaiset ovat heidän lempiruokaansa. Neljäsosa haluaisi syödä niitä joka aterialla, jos se olisi mahdollista.

Ranskalaiset voidaan valmistaa myös terveellisesti

Vaikka ranskalaiset mielletään epäterveelliseksi herkuiksi, perunan ravintoarvoja tarkastellessa palat, joissa on mukana kuorta, ovat itse asiassa terveellisiä.

– Kun ranskalaisiin jätetään kuori päälle, ja ne on valmistettu juuri oikealla tavalla, ranskalaiset voivat olla osa terveellistä, tasapainoista ruokavaliota, kertoo lautakunnan professori Robert Pickard.

– Kun ranskalaisia valmistetaan, on parempi vaihtoehto valita paksusti leikattu ranskanperuna kuin ohut tikku. Näin annoksessa on vähemmän rasvaa.

Pickard muistuttaa, että uunissa valmistetut perunat ovat terveellisempiä kuin uppopaistetut. 

– Paista ne uunissa pienllä määrällä öljyllä, lisää lautaselle vähärasvaista lihaa ja paljon vihanneksia. Näin saadaan aikaan terveellinen ja tasapainoinen ateria.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja