Tutkimus paljastaa karun totuuden suomalaisten ruokaostoksista juuri nyt

Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa" 1:15 Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa"
KATSO MYÖS VIDEO: Asiantuntija vinkkaa kurkulle ja tomaatille edullisen korvikkeen.

Foodoran teettämästä ruokabarometri-tutkimuksesta selviää, miten suomalaiset kokevat inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa.

Suomalaisista peräti 93 prosenttia katsoo inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa, ja vain kuusi prosenttia ei koe hintojen nousun vaikuttaneen niihin lainkaan. Asia selviää Foodoran teettämästä Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksesta, johon osallistui yhteensä 3152 vastaajaa joulukuussa.

Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisilla erityisesti liha- ja kalatuotteiden ostamiseen. Vain reilu kolmannes ostaa nyt lihaa ja kalaa yhtä paljon kuin aiemmin. Kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat suomalaiset pihistelevät myös herkkujen ostamisen yhteydessä.

Terveellisestä ruoasta joudutaan tinkimään ja kaupasta valitsemaan halvimpia tuotteita

Foodora Tutkimus
Näistä tuotteista suomalaiset säästävät ja näihin nyt panostavat.

Foodora kertoo tiedottessaan, että suomalaisten ostomahdollisuudet ovat polarisoituneet; samaan aikaan reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla, kun taas 13 prosenttia pystyy jopa panostamaan niihin. Samalla neljännes suomalaisista säästää hedelmistä ja vihanneksista. 

– Ihmiset haluavat lapsilleen parasta, mutta korkean inflaation vuoksi suomalaiset joutuvat kuitenkin säästämään terveellisen ja hyvän ruoan keskeisistä osista. Toivottavasti se ei ole kansanterveydellemme liian kallis hinta maksettavaksi, sanoo Foodora Market -verkkoruokakaupan liiketoimintajohtaja Anni Ahnger tiedotteessa.

Taloustilanteesta huolimatta suomalaiset haluavat panostaa ruokaostoksissaan kotimaisiin tuotteisiin, ja erityisesti lapsiperheet satsaavat kotimaiseen ruokaan. 

Ahngerin mukaan monet joutuvat nyt kuitenkin valitsemaan halvimman tuotteen, vaikka haluaisivatkin panostaa ruokaan. 

– Erityisesti huonossa taloustilanteessa olevien tilanne on vieläkin kehnompi, sillä he joutuvat valitsemaan aina halvimman tuotteen, ja ajoittain he joutuvat jopa jättämään ruokaa ostamatta kohonneiden hintojen vuoksi.

Kauppojen omat tuotemerkit nyt säästäjien suosiossa – myös puoluekanta näkyy ruokaostoksissa

Foodora Tutkimus
Suomalaiset joutuvat nyt tinkimään esimerkiksi liha- ja kalatuotteista ruokaostoksilla. 

Kuten MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu, ruoan hinnan nousu on saanut suomalaiset tarttumaan yhä enemmän kaupan omiin tuotemerkkeihin. Ilmiö nousi esiin myös Foodoran ruokabarometrissa, jossa huomattiin erityisesti nuorten aikuisten suosivan nyt edullisempia kaupan merkkejä.  

Nuoret aikuiset jättävät myös tuotteita ostamatta heikentyneen ostovoiman vuoksi. Foodoran Anni Ahngerin mukaan ainoastaan hyvätuloisilla on tällä hetkellä varaa panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan entiseen tapaan.

Tutkimuksessa näkyi myös eroja ruokaostoksissa puoluekannatuksen perusteella.  

Kokoomusta kannattavat ostavat muita harvemmin halvimpia tuotteita.  Keskustalaiset panostavat kotimaisiin tuotteisiin, vihreät ja vasemmistoliittolaiset panostavat luomutuotteisiin ja premium-merkkeihin. Myös Uudellamaalla suositaan luomutuotteita yleisesti muuta Suomea enemmän. 

Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksen toteutti Miltton Oy:n Research & Insight -tutkimustiimi Foodoran toimeksiannosta. Vastaajat rekrytoitiin Norstat Finlandin paneelista ja vastaukset kerättiin 7.12.–19.12.2022 välillä. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 152 vastaajaa, ja vastaajat edustivat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat