Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tutkimus paljastaa karun totuuden suomalaisten ruokaostoksista juuri nyt

1:15Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa"KATSO MYÖS VIDEO: Asiantuntija vinkkaa kurkulle ja tomaatille edullisen korvikkeen.
Julkaistu 27.03.2023 08:11

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Foodoran teettämästä ruokabarometri-tutkimuksesta selviää, miten suomalaiset kokevat inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa.

Suomalaisista peräti 93 prosenttia katsoo inflaation vaikuttavan ruokaostoksiinsa, ja vain kuusi prosenttia ei koe hintojen nousun vaikuttaneen niihin lainkaan. Asia selviää Foodoran teettämästä Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksesta, johon osallistui yhteensä 3152 vastaajaa joulukuussa.

Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisilla erityisesti liha- ja kalatuotteiden ostamiseen. Vain reilu kolmannes ostaa nyt lihaa ja kalaa yhtä paljon kuin aiemmin. Kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat suomalaiset pihistelevät myös herkkujen ostamisen yhteydessä.

Lue myös: Asiantuntija vinkkaa edullisen korvikkeen kurkulle ja tomaatille: "Ei kannata unohtaa"

Terveellisestä ruoasta joudutaan tinkimään ja kaupasta valitsemaan halvimpia tuotteita

Foodora Tutkimus

Näistä tuotteista suomalaiset säästävät ja näihin nyt panostavat.
Foodora

Foodora kertoo tiedottessaan, että suomalaisten ostomahdollisuudet ovat polarisoituneet; samaan aikaan reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla, kun taas 13 prosenttia pystyy jopa panostamaan niihin. Samalla neljännes suomalaisista säästää hedelmistä ja vihanneksista. 

– Ihmiset haluavat lapsilleen parasta, mutta korkean inflaation vuoksi suomalaiset joutuvat kuitenkin säästämään terveellisen ja hyvän ruoan keskeisistä osista. Toivottavasti se ei ole kansanterveydellemme liian kallis hinta maksettavaksi, sanoo Foodora Market -verkkoruokakaupan liiketoimintajohtaja Anni Ahnger tiedotteessa.

Taloustilanteesta huolimatta suomalaiset haluavat panostaa ruokaostoksissaan kotimaisiin tuotteisiin, ja erityisesti lapsiperheet satsaavat kotimaiseen ruokaan. 

Ahngerin mukaan monet joutuvat nyt kuitenkin valitsemaan halvimman tuotteen, vaikka haluaisivatkin panostaa ruokaan. 

– Erityisesti huonossa taloustilanteessa olevien tilanne on vieläkin kehnompi, sillä he joutuvat valitsemaan aina halvimman tuotteen, ja ajoittain he joutuvat jopa jättämään ruokaa ostamatta kohonneiden hintojen vuoksi.

Lue myös: Elintarvikkeita myydään nyt "uloskantohintaan" – ruokakaupat suostuivat kuukausien jättialeen Ranskassa

Kauppojen omat tuotemerkit nyt säästäjien suosiossa – myös puoluekanta näkyy ruokaostoksissa

Foodora TutkimusSuomalaiset joutuvat nyt tinkimään esimerkiksi liha- ja kalatuotteista ruokaostoksilla.Foodora

Kuten MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu, ruoan hinnan nousu on saanut suomalaiset tarttumaan yhä enemmän kaupan omiin tuotemerkkeihin. Ilmiö nousi esiin myös Foodoran ruokabarometrissa, jossa huomattiin erityisesti nuorten aikuisten suosivan nyt edullisempia kaupan merkkejä.  

Nuoret aikuiset jättävät myös tuotteita ostamatta heikentyneen ostovoiman vuoksi. Foodoran Anni Ahngerin mukaan ainoastaan hyvätuloisilla on tällä hetkellä varaa panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan entiseen tapaan.

Tutkimuksessa näkyi myös eroja ruokaostoksissa puoluekannatuksen perusteella.  

Kokoomusta kannattavat ostavat muita harvemmin halvimpia tuotteita.  Keskustalaiset panostavat kotimaisiin tuotteisiin, vihreät ja vasemmistoliittolaiset panostavat luomutuotteisiin ja premium-merkkeihin. Myös Uudellamaalla suositaan luomutuotteita yleisesti muuta Suomea enemmän. 

Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksen toteutti Miltton Oy:n Research & Insight -tutkimustiimi Foodoran toimeksiannosta. Vastaajat rekrytoitiin Norstat Finlandin paneelista ja vastaukset kerättiin 7.12.–19.12.2022 välillä. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 152 vastaajaa, ja vastaajat edustivat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.

Lue myös: Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"

Lue myös: Inflaatio mullisti suomalaisten ruokatottumukset huolestuttavasti: Nämä terveelliset tuotteet jäivät hyllyyn, tilalle punalapputuotteita ja herkkuja

Lisää aiheesta:

Hedelmä, jota kannattaa nyt ostaa – edukas kuitupommi!Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmäEnnennäkemätön jauheliha kauppoihinPunalappuraivo repesi: Kaupan täti kertoo törkeästä "jemmausilmiöstä""Punalappuhyökkäys" Salossa: S-marketissa meni kuppi nurin, kun asiakkaat keksivät porsaanreiänTerveyspommit, joita kannattaa nyt napata ostoskoriin – Henri Alén ylistää: "Mielettömiä"
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • Eilen08:15
    Hedelmät

    Hedelmä, jota kannattaa nyt ostaa – edukas kuitupommi!

  • 16.11.08:44
    Ruoka

    Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmä

  • 13.11.16:57
    Ruoka

    Ennennäkemätön jauheliha kauppoihin

  • 12.11.06:44
    Ruoka

    Punalappuraivo repesi: Kaupan täti kertoo törkeästä "jemmausilmiöstä"

  • 11.11.09:50
    Ruoka

    "Punalappuhyökkäys" Salossa: S-marketissa meni kuppi nurin, kun asiakkaat keksivät porsaanreiän