Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tulostettua ruokaa ja minihelikoptereita – tältäkö näyttää tulevaisuuden ravintola?

Shutterstock
Julkaistu 01.03.2015 18:08
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

FastFood & Cafe -messuilla pohdittiin miltä näyttää tulevaisuuden ravintola kovaa vauhtia digitalisoituvassa maailmassa. Ostammeko tulevaisuudessa kaiken ruokamme verkosta? 

Personal shopperit käyvät kaupassa puolestasi ja minihelikopterit kuljettavat tilaamasi ravintola-annokset kotipihalle. Avainsanana on helppous. Tulevaisuudessa verkkoruokakaupat ja ruoan kuljetuspalvelut valtaavat markkinoita perinteisiltä ravintoloilta.

– Ehkä jonain päivänä ostamme kaikki elintarvikkeet verkkokaupasta, uskoo Marjut Kuula Trust Creative Society Oy:stä. 

Syöminen viihteellistyy

Ruoan kuljetuspalveluiden yleistyttyä ravintoloiden tulee keksiä jotain aivan uutta pysyäkseen kilpailussa mukana. Kuula toteaa, että syöminen tulee viihteellistymään, kun ravintolat konseptoituvat ja henkilöllistyvät entisestään. Kuka tahansa voi perustaa ravintolan.

–  Tukholmasta löytyy esimerkiksi alkoholiton yökerho, jossa halutaan korostaa nautintoa ja hedonismia ilman alkoholia, Kuula kertoo uusista konsepteista.

Myös brändit laajenevat, kun muotimerkit perustavat omia ravintoloitaan. 

Tulostettua ruokaa, kiitos

Tulevaisuustutkija Thomas Frey DaVinci -instituutista ennustaa, että yli 90 prosenttia ravintoloista tulee käyttämään 3D-tulostinta vuoteen 2030 mennessä.

–  3D-tulostinta voidaan hyödyntää vanhenevan väestön ruokahuollossa. Ruoka tulostuisi vanhuksille suoraan kotiin, kertoo suunnittelujohtaja Pekka Rintamäki Trust Creative Society Oy:stä.

Toisen ääripään esimerkki ruoan tulostuksessa on fine dining -ravintolat, joissa koristeet voivat tulevaisuudessa syntyä tulosteena.

Syömistä livestreamissä

Ravintolat digitalisoituvat kovaa vauhtia. Digitalisoituminen ei rajoitu ainoastaan tilauksiin, vaan tabletit ja sovellukset tulevat yleistymään myös ravintoloiden sisällä. 

– Tilausten teko tableteilla tulee yleistymään. Maailmalta on myös esimerkki, jossa pöytä on itsessään tabletti. Pöytää koskettamalla voi halutessaan katsoa miltä tilattu annos tulee näyttämään lautasella, Kuula kertoo.

Digitalisoituminen mahdollistaa myös sen, että ihmiset voivat laittaa ruokaa ja syödä yhdessä eri puolilla maailmaa.

– Maailmalla leviää ilmiö, jossa livestreamistä voi katsoa kun joku ihminen syö, ja syömistä voi kommentoida keskustelupalstalla, Kuula kertoo uudesta ilmiöstä.

Fyysiset ravintolakokemukset eivät ole enää niin tärkeitä, kun yhdessä voi syödä myös netin välityksellä. 

Mobiililaitteet hidastavat palvelua

Vaikka ravintolapalveluiden luulisi nopeutuneen digitalisoitumisen myötä, vaikutukset ovat olleet aivan päinvastaiset. Tilausten saaminen ja ruokailun kesto on lisääntynyt, kun ihmiset näppäilevät puhelimiaan, twiittaavat ja kuvaavat, eivätkä keskity ruokailuun. 

– Olemme head -down sukupolvi. Puuhailemme koko ajan laitteiden kanssa, Kuula toteaa. 

Twitter on kertonut, että huonosta ravintolakokemuksesta twiitataan jo ravintolassa, vaikka tilanne olisi korjattavissa paikanpäällä. Ihmiset kertovat asiat mieluummin sosiaalisessa mediassa kuin ravintolahenkilökunnalle.

Newyorkilaisravintola on julkaissut tilaston, jonka mukaan mobiililaitteet ovat hidastaneet ravintolapalveluita huomattavasti. Vuonna 2004 tilauksen saaminen asiakkaalta kesti 8 minuuttia, vuonna 2012 jopa 21 minuuttia. Myös ruokailun kesto on noussut tunnista kahteen tuntiin.

Lisää aiheesta:

Lounasbuffeteissa on yksi iso ongelma Suomessa – ravintola-ammattilainen kertoo karun faktanEnsin Michelin-ravintola muuttui "sushitehtaaksi", nyt Sasu Laukkosella on jälleen ässä hihassa – keksi nerokkaan lounastuotteen, jota "oikeastaan kukaan ei vielä tee"Food Camp perustaa Suomeen ainutlaatuisen ruokaverkoston – yksinkertainen idea voi mullistaa tulevaisuuden syömisen: "Suomessa on aivan hirveän iso tarve sille"Turkulainen Heli halusi pelastaa paikalliset ravintolat ahdingolta ja nyt liikkuu ruoka kotiovelle: "Ei voi vain seisoa tumput suorina ja katsoa vierestä" Käppäilyruoka ja jatkuva puputtaminen – nämä ovat nykyajan suurimpia ruoka-ilmiöitä"Koti voisi muistutella, että rupeapa nyt ruoanlaittopuuhiin" – näinkö asuminen muuttuu tulevaisuudessa?
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • Eilen17:11
    Ravintolat

    Legendaarinen texmex-ravintola yrityssaneeraukseen

  • Eilen13:35
    Ruoka

    Suomen paras makkara on valittu – oletko maistanut?

  • Eilen10:39
    Ravintolat

    Tunnettu ravintola sulki ovensa Helsingissä

  • Eilen09:51
    Ruoka

    47 vuoden uralle karu loppu – Ben & Jerry'sin perustaja eroaa

  • Eilen07:46
    Ruoka

    Jos jauhelihassa on viimeinen käyttöpäivä, tee heti näin!