Perjantaina 18.6. vietetään kansainvälistä sushipäivää, kertoo Pro Kala ry. Päivän kunniaksi keräsimme yhteen faktoja suomalaisten uudesta suosikkiruoasta.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on jo aiemmin kerrottu sushin valtavasta suosiosta Suomessa.
S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi jo tammikuussa 2020, että sushirajaa ei oikeastaan enää ole Suomessa olemassa, vaan sushia voi jo kutsua koko kansan hitiksi.
– Sushista on kovaa vauhtia tulossa seuraava tex-mex, niin vauhdilla sen suosio kasvaa, Oksa sanoi.
Enää sushia ei tarvitse metsästää edes ravintoloista, vaan sitä on saatavilla ihan tavallisista ruokakaupoista. Sushista on tullut jopa joidenkin kauppojen valttikortti. K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki kertoi helmikuussa, että sushi-ilmiö on tuottanut kaupoille sievoisen summan.
– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä –noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia.

