Valion asiantuntijan mukaan suomalaiset juustot ovat muiden maiden suosikkituotteisiin verrattuna melko vähäsuolaisia.
Suomalaisten voidaan sanoa olevan todellista juustokansaa; meillä syödään juustoa keskimäärin 26 kiloa henkeä kohden vuodessa. Kulutus on maailman kärkiluokkaa yhdessä Ranskan kanssa.
Noin puolet kulutetusta juustosta on kotimaista, puolet tuodaan ulkomailta, juustojen kategoriapäällikkö Harri Rantala Valiolta kertoo.
Suomalaisten suosikkijuusto menettänyt suosiotaan
Kun puhutaan vallitsevista juustotrendeistä, Rantalan mukaan perinteisesti suomalaisten ruokapöydissä nähdyt tuotteet ovat viime vuosina joutuneet tekemään tilaa uusille tulokkaille.
– Universaali trendi on kokeilla erilaisia juttuja, Rantala toteaa.
Kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin yhä suurempi valikoima erilaisia juutotyyppeja ja juustotuotteita, jotka ovat vallanneet tilaa perinteisiltä suosikeilta, kermajuustolta ja edamilta.


