Oletko huomannut, ettei suomalaisten baarien edustoilla enää nykypäivänä näy asiakkaita houkuttelevia happy hour -kylttejä? Mainoskylttien katoaminen katukuvasta johtuu yksinkertaisesta syystä: alkoholilainsäädännön rajoitteista.
Moni suomalainen on varmasti ainakin ulkomaan reissuillaan törmännyt termiin happy hour, jolla viitataan useimmiten anniskeluravintolan juomatarjoukseen. Happy hour voit tarkoittaa tiettyä ajankohtaa, jolloin alkoholijuomia, kuten olutta, viiniä tai drinkkejä myydään edullisemmin. Se voi myös viitata tarjoukseen, jolla yhden juoman hinnalla saa poikkeuksellisesti useamman juoman.
Näin määrää alkoholilaki:
"Jos alkoholijuomaa myydään tarjoushinnalla, hinnasta voi ilmoittaa myyntipaikan ulkopuolella ainoastaan siinä tapauksessa, että tarjoushinta on voimassa yhtäjaksoisesti vähintään kaksi kuukautta myyntipaikan koko aukioloajan.
Alkoholijuomien lyhytaikaisiin tarjoushintoihin viittaavien termien käyttäminen anniskelu- tai vähittäismyyntipaikan ulkopuolisessa mainonnassa on kiellettyä. Tällaisia termejä ovat esimerkiksi happy hour, onnen tunnit ja euron päivä / ilta. Termit tarkoittavat alkoholijuomien alennettuja hintoja ilmoitettuina ajankohtina, vaikka alkoholijuomia ei erikseen ilmoituksissa mainittaisikaan."
Lähde: Valvira
Tällainen juomien markkinointi ei kuitenkaan enää ole mahdollista Suomessa, ainakaan baarien ulkopuolella. Alkoholilainsäädännön mukaan lyhytaikaisten tarjousten mainostaminen ravintoloiden ulkopuolella on kiellettyä ja näin ollen myös termi happy hour on lainvastainen.
"Ravintola-alalla menee jo muutenkin huonosti"
Helsinkiläisravintola Groteskin baarimestari Jesse Teerenmaa kertoo törmänneensä happy hour -tarjousta mainostaviin kyltteihin niiden laittomuudesta huolimatta.