Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tärkein kriteeri on maku: Panimojuomia nautitaan kesäjanoon

Shutterstock
Julkaistu 10.06.2014 13:33

MTV LIFESTYLE – DESKI

Panimojuomien suurin sesonki on kesällä, kun juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kuin alkoholia sisältävien juomien myyntiä.

Vuonna 2012 suomalaiset kuluttivat virvoitusjuomia arviolta 56 litraa henkilöä kohti. Kulutus on Länsi-Euroopan pienimpiä. Panimoliiton keväällä 2014 teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 67 prosenttia suomalaisista pitää makua tärkeimpänä kriteerinä virvoitusjuomaa valitessa. Vähäkalorisuutta tärkeimpänä kriteerinä pitää 15 prosenttia suomalaisista. Joka kymmenes valitsee juomansa hinnan perusteella.

LUE MYÖS: Panimojuomien alkuvuoden myynti historiallisen huono

Virvoitusjuomia käytetään yleisimmin janojuomana. Yli kolmannes suomalaisista nauttii virvoitusjuomia viikoittain ja toinen kolmannes kuukausittain. Vain joka kymmenes juo virvoitusjuomia päivittäin. Matkatuliaisina ulkomailta, esimerkiksi Virosta, virvoitusjuomia sanoo tuovansa 13 prosenttia suomalaisista.

Kivennäisvesien myyntiä vauhdittavat kesällä helteiset säät. Kesäkuumalla torjutaan nestehukkaa juomalla suoloja sisältäviä vissyjä. Suomalaiset maksavat kivennäisvesistä ylimääräistä makeisveroa samaan tapaan kuin virvoitusjuomista. Kivennäisvesiä suomalaiset joivat noin 17 litraa henkilöä kohti vuonna 2012. Määrä on pienin Euroopassa.

Olut sopii saunaan ja seurusteluun – siideri alkumaljaksi ja booliin

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. 70 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että olut sopii parhaiten juuri saunajuomaksi ja 57 prosenttia sanoo nauttivansa olutta myös seurustelujuomana, paljastaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilaama ja Taloustutkimuksen toteuttama tutkimus. Pohjoismaisen alkoholitilaston mukaan suomalainen nauttii oluensa mieluiten kolmosoluen vahvuisena. Oluen kokonaiskulutus henkilöä kohti oli viime vuonna 84,4 litraa. Luku sisältää viranomaisten arvion yksityisestä matkustajatuonnista.

Siideriä nautitaan kesällä paitsi sellaisenaan myös alkumaljoina ja boolissa. Kesän helteillä maistuu myös raikas alkoholiton siideri. Suomalaiset joivat viime vuonna siideriä noin 8,8 litraa henkilöä kohti, kun mukaan lasketaan myös matkustajien tuomat juomat. Siideriä enemmän suomalaisille maistuivat long drink -juomat eli lonkerot. Niitä kulutettiin viime vuonna 10,5 litraa henkilöä kohti.

Vuonna 2013 kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 778,6 miljoonaa litraa (olutta 395,2, siideriä 30,2, long drink -juomia 38,8, virvoitusjuomia 247,5 ja kivennäisvesiä 66,8 miljoonaa litraa). Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten Hartwallin, Olvin, Nokian Panimon ja Sinebrychoffin kotimaanmyyntiin.

Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien koko Suomen kattavat kulutusluvut perustuvat eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan (Union of European Soft Drinks Association) tilastoihin. 

MTV LIFESTYLE – DESKI

Lisää aiheesta:

Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laskenut – yhden tuoteryhmän suosio kasvaa vainMitä suomalaiset joivat kesällä? Suosikkijuoman myynti sakkasi – tässä syyt"Nyt olemme saavuttaneet todellisen pohjan" – Panimoliiton juomien myyntitilastot paljastavat karun seikan oluestaNäitä juomia suomalaiset litkivät kesällä eniten – Panimoliitto ärähtää pullovesistä: "Kuluttaja harvoin tietää maksavansa…"Oluen suosio laskee, mutta suomalaiset juovat yhä enemmän pullotettuja vesiä – alkoholin matkustajatuonnin kasvua pelätäänNäin Suomi juo – oluen myynti kaksinkertaistuu kesäkuukausina
JuomatKesäHelleMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • ti14:52
    Sairaudet ja taudit

    Tutkimusväite: Jo yksi kevytlimu päivässä voi lisätä maksasairauden riskiä

  • 31.10.11:55
    Kahvi

    Kahvin joukkoon laitetaan nyt supersuosittua seosta: "Syksyn isoimpia trendejä"

  • 9.10.12:02
    Ravintolat

    Top 50 -listaus: Maailman parhaat baarit on valittu

  • 4.10.09:43
    Alkoholi

    Alkon hinnasto paljastaa, mitä Jallu, Koskenkorva ja muut juomat maksoivat vuonna 1993

  • 26.9.17:03
    Viinit

    Viini, joka trendaa nyt todella vahvasti – oletko maistanut?