Tänä päivänä erikoisruokavaliot ovat hurjan yleisiä, ja ravintoloiden on venyttävä asiakkaiden toiveisiin – oli sitten kyse allergiasta tai dieetistä.
Makuja.fi haastatteli kahta huippukokkia, Henri Alénia ja Hans Välimäkeä, joista kumpikin kertoi erikoisruokavalioiden työllistävän ravintoloiden henkilökuntaa tänä päivänä hyvin paljon. Alénin arvion mukaan peräti joka kymmenes ravintolan asiakas saattaa esittää erikoistoivomuksia ruokalistan suhteen.
– Asiakkaista karkeasti arvioituna kymmenellä prosentilla on jotain erikoistoivomuksia, dieettejä tai allergioita. Se on tosi paljon, Henri Alén kertoo.
Allergioihin on suhtauduttava vakavasti
Pahimmillaan allergiat voivat olla hengenvaarallisia, ja tästä johtuen ravintoloissa on suhtauduttava erikoistoiveisiin hyvin vakavasti. Käytännössä tämä vaatii kokeilta todella tarkkaa työtä keittiön puolella.
– Meidän täytyy suhtautua niihin äärimmäisen vakavasti, jos niissä on kyse allergioista. Näiden ilmoitusten mukaan me esivalmistelemme kaikki ruoat, Alén toteaa.
– Aika moni allergia kuten pähkinä- tai äyriäisallergia saattaa olla hengenvaarallinen. Ne täytyy ottaa tosissaan, Hans Välimäki komppaa.
Erikoisruokavalioiden vaikutus ulottuu ruokalistoihin
Tiettyjen raaka-aineiden käytössä ollaan nykypäivänä ravintoloissa erityisen tarkkana, sillä useat asiakkaat toivovat annoksensa niitä. Tämä saattaa heijastua myös suoraan ruokalistoihin tietyissä tapauksissa.

