Mainos

Syötkö sinäkin? "Pikaruokien" ehdoton ykkönen: Suomalaiset ahmivat jopa satoja miljoonia vuosittain

Leipätiedotus ry:n mukaan suomalainen ateriakulttuuri on vuosien varrella muuttunut yhä välipalapainotteisemmaksi. Erityisesti yksi välipalaruoka on pitänyt pintansa suomalaisten suosikkina.

Vaikka välipalamarkkinoille on tullut paljon uusia tuotteita, ovat karjalanpiirakka ja riisipiirakka säilyttäneet hyvin asemansa ja määrällisesti niiden menekki pysynyt vakaana. Leipätiedotus ry:n mukaan suomalainen syö vuosittain lähes 100 leipomoissa leivottua piirakkaa. Tämä tarkoittaa noin 500 miljoonaa piirakkaa vuodessa. Laskelmissa ei kuitenkaan ole mukana valmisruokahyllyn einespiirakat. 

Viime vuosina piirakoiden tuotannon kasvu on leipomoiden mukaan ollut maltillista, ja paistopisteiden ja esipaistettujen kotipaistotuotteiden myötä riisipiirakoiden kulutuksen kasvu ollut hienoista. Tuoteryhmään ovat vuosien varrella tulleet takaisin myös perinteiset peruna- ja porkkanapiirakat.

"Piirakasta saa kuitua ja muita täysjyväviljan terveellisiä ainesosia"

Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensosen mukaan välipalan ei tarvitse tarkoittaa epäterveellistä napostelua. Karjalanpiirakkaa voisikin kutsua hyväksi välipalaksi. 

– Ruisjauhoista leivotusta piirakasta saa kuitua ja muita täysjyväviljan terveellisiä ainesosia. Piirakan sisältö voi olla mitä vain, riisiä, porkkanaa, perunaa tai vaikka lanttua. Päälle kannattaa valita kasviksia sekä kananmuna, raejuustoa tai muuta proteiinipitoista. Näin välipala muuntautuu helposti kevyeksi lounaaksi.

Karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja, joka määrittelee tarkasti piirakan valmistusaineet ja valmistustavan. Vuoden alussa EU:n komissio hyväksyi myös laktoosittomasta puurosta tehdyt piirakat karjalanpiirakoiksi. Reseptistä poikkeavia piirakoita nimitetään riisipiirakoiksi.

Karjalanpiirakoiden valmistuksessa oleellista on mahdollisimman ohueksi kaulittu kuoritaikina, mehevä täyte, piirakoiden nopea paisto korkeassa lämpötilassa ja voitelu paiston jälkeen. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa.


Lähde: Leipätiedotus ry

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja