Syötkö sinäkin kaurapuuroa? Näin se vaikuttaa kehoosi

0:51 Paahdettu kaurapuuro – näin helposti nostat tavallisen aamupuuron uudelle tasolle

Aloitatko sinäkin aamusi kaurapuurolla? Suomalaisten suosikkiaamiainen sisältää runsaasti terveyshyötyjä. Katso, miten puuro vaikuttaa kehoosi!

Yllä olevalla videolla: Testaa myös paahdettua kaurapuuroa

Kaurapuuro kuuluu oleellisena osana monen suomalaisen aamuun kahvikupposen kera nautittuna. Puuro on jo itsessään ravitsevaa, mutta moni täydentää sitä vielä pienellä proteiinilisällä ja esimerkiksi marjoilla. Listasimme parhaat syyt syödä kaurapuuroa päivittäin:

Tutkitusti hyväksi terveydelle

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on hyväksynyt kauralle ja eritoten kauran beetaglukaanille kolme terveysväittämää: Kauran beetaglukaanit edistävät veren kolesterolitasojen pysymistä normaalina, kauran beetaglukaanin nauttiminen osana ateriaa auttaa vähentämään veren glukoosipitoisuuden kohoamista aterian jälkeen ja kaurajyvän kuitu edistää ulostemassan lisääntymistä.

Puuroannoksesta saat vitamiineja ja mineraaleja, kuten rautaa, sinkkiä, magnesiumia, fosforia ja B1-vitamiinia. 

Vatsa toimii ja painonhallinta helpottuu 

Kauran liukenemattomat kuidut edesauttavat vatsan ja suoliston hyvinvointia. Tutkimuksissa on osoittu kuitupitoisen ruokavalion yhteys painonhallintaan. Kaurapuuro on siis mainio aamiainen myös painonpudottajalle ja auttaa karistamaan kiloja.

Kaura sopii myös vatsavaivoista kärsiville ja ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivien FODMAP-ruokavalioon.

Nälkä pysyy loitolla

Kuitupitoinen kaurapuuro sulaa elimistössä hitaammin kuin esimerkiksi monet piilosokeria sisältävät aamupalaherkut. Tämän vuoksi kaurapuuro pitää verensokerin tasaisena, olon virkeänä sekä nälän loitolla erityisen menestyksekkäästi. Varsinkin jos puuron nauttii pienen proteiinilisän kera. 

Helppo valmistaa

Kaurapuuron valmistaminen ei vie aamullakaan kauan aikaa. Kaurapuuron voi toki valmistaa myös pikaversiona mikrossa. Ole kuitenkin tarkkana, jos valitset pikapuuron: osa maustetuista versioista sisältää runsaasti piilosokeria. 

Tuunaamalla monipuolinen herkku

Puuroon ei kyllästy helposti, mikäli sen tuunaamiselle uhraa ajoittain hieman aikaa. Testaa puuron kanssa perinteisen voisilmän lisäksi erilaisia marjoja, pähkinöitä ja siemeniä, rahkaa, raejuustoa tai vaikka hedelmiä. Jos kaurapuuroa jää yli, siitä voi leipoa vaikka herkullisia kaurarieskoja tai -sämpylöitä!

Lähteet: VTT, sydan.fi

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja