Oktoberfest-sanan käytöstä noussut epäselvyys oluiden nimissä herättää ihmetystä sosiaalisessa mediassa. Hartwall joutui jopa vakuuttelemaan, että yritys varmasti myös käyttää tuotemerkkiä itse.
Hartwall lähetti marraskuun alussa suomalaisille pienpanimoille kirjeen, jossa pienpanimoita vaadittiin lopettamaan Oktoberfest-sanan käyttö oluiden nimissä. Syynä vaatimukseen on se, että Hartwall on rekisteröinyt Oktoberfest-sanan tuotemerkiksi itselleen vuonna 1990.
Asian toi esille Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka, kun hänen panimonsa oli saanut kirjeen Hartwallin lakitoimistolta. Kirjeessä viitattiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan valmistamaan ja markkinoimaan Brewcats Octobeerfest -olueen, jonka nimi muistutti liikaa Hartwallin Oktoberfest-tavaramerkkiä.
Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa on ihmetelty suureen ääneen sitä, miksi Hartwall on lähtenyt perimään oikeuksiaan vasta nyt. Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, miten Patentti- ja rekisterihallitus on sallinut Hartwallin rekisteröidä maailmanlaajuisestikin tunnetun Oktoberfest-juhlan itselleen tavaramerkiksi.
Keskustelussa on muun muassa nostettu esiin esimerkiksi Oktoberfestin syntysijan eli Münchenin kaupungin hiljattainen yritys rekisteröidä Oktoberfest omaksi tavaramerkikseen – onnistumatta siinä kuitenkaan.
Hartwall valmis keskustelemaan
Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen antoi myös lausunnon keskusteluun ja ilmoitti Hartwallin olevan valmis keskustelemaan kilpailijoidensa kanssa tavaramerkin sellaisesta käytöstä, joka ei ole ristiriidassa Hartwallin oman käytön kanssa.
