Suomessa syttyi olutsota: Hartwall hermostui pienpanimoille oluiden nimeämisestä

Oktoberfest_2 shutterstock_486325888
Alexey Andr Tkachenko

Oktoberfest-sanan käytöstä noussut epäselvyys oluiden nimissä herättää ihmetystä sosiaalisessa mediassa. Hartwall joutui jopa vakuuttelemaan, että yritys varmasti myös käyttää tuotemerkkiä itse.

Hartwall lähetti marraskuun alussa suomalaisille pienpanimoille kirjeen, jossa pienpanimoita vaadittiin lopettamaan Oktoberfest-sanan käyttö oluiden nimissä. Syynä vaatimukseen on se, että Hartwall on rekisteröinyt Oktoberfest-sanan tuotemerkiksi itselleen vuonna 1990.

Asian toi esille Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka, kun hänen panimonsa oli saanut kirjeen Hartwallin lakitoimistolta. Kirjeessä viitattiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan valmistamaan ja markkinoimaan Brewcats Octobeerfest -olueen, jonka nimi muistutti liikaa Hartwallin Oktoberfest-tavaramerkkiä.


Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa on ihmetelty suureen ääneen sitä, miksi Hartwall on lähtenyt perimään oikeuksiaan vasta nyt. Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, miten Patentti- ja rekisterihallitus on sallinut Hartwallin rekisteröidä maailmanlaajuisestikin tunnetun Oktoberfest-juhlan itselleen tavaramerkiksi.

Keskustelussa on muun muassa nostettu esiin esimerkiksi Oktoberfestin syntysijan eli Münchenin kaupungin hiljattainen yritys rekisteröidä Oktoberfest omaksi tavaramerkikseen – onnistumatta siinä kuitenkaan.

Hartwall valmis keskustelemaan

Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen antoi myös lausunnon keskusteluun ja ilmoitti Hartwallin olevan valmis keskustelemaan kilpailijoidensa kanssa tavaramerkin sellaisesta käytöstä, joka ei ole ristiriidassa Hartwallin oman käytön kanssa.

Hartwallia kritisoineet huomauttavat kuitenkin, että tavaramerkkilain mukaan maahantuontikin lasketaan tavaramerkin käyttämiseksi, jolloin lain mukaan ulkomaisten panimoiden Oktoberfest-oluet ansaitsisivat saman kohtelun kuin Hartwallin hampaisiin joutuneet suomalaiset oluet.

Keskustelussa on lisäksi esitetty Hartwallille kysymyksiä siitä, miksei yritys ole juurikaan käyttänyt Oktoberfest-tavaramerkkiä tuotteissaan tai markkinoinnissaan. Kysymys on oleellinen siksi, että vähälle käytölle jätetyn tavaramerkin omistajuus voi raueta.

Kohun keskellä Hartwall kuitenkin vakuuttaa Facebook-viestissään, että ravintoloissa on ollut myynnissä tänäkin syksynä Hartwallin Oktoberfest-hanaolutta. Aikaisempina vuosina Oktoberfest-keskiolutta on myyty satunnaisesti kauppojen hyllyillä.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Aarikka kuitenkin totesi Markkinointi & Mainonnan haastattelussa, että Hartwall yrittää kenties parantaa asemaansa markkinoilla ensi vuoden Oktoberfest-sesonkia varten. Alkolla kun on jo haussa ensi vuoden Oktoberfest-oluet ja aikaisempina vuosina vaatimuksena on ollut, että etiketissä mainitaan Oktoberfest-sana.

Seuraavan kerran Hartwall joutuu uusimaan Oktoberfest-tavamerkin vuonna 2020. Nähtäväksi jää valitetaanko tavaramerkin käytöstä jo sitä ennen.


***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää jälleen suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Kolmen päivän vierailun aikana kokeillaan rohkeasti uusia raaka-aineita, opitaan maistamaan erilaisia makuja ja haastetaan vanhoja tottumuksia. Kyytiä saavat niin pakastepizzat, sokerikoukut kuin ruokahävikkiongelmat ja tilalle tulevat monipuoliset, värikkäät annokset sekä suunnitelmallisuus. Luvassa on iloista yhdessä tekemistä ja tärkeitä oivalluksia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja