Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomessa syttyi olutsota: Hartwall hermostui pienpanimoille oluiden nimeämisestä

Alexey Andr Tkachenko
Julkaistu 18.11.2016 20:00

Kai Jääskeläinen

kai.jaaskelainen@mtv.fi

Oktoberfest-sanan käytöstä noussut epäselvyys oluiden nimissä herättää ihmetystä sosiaalisessa mediassa. Hartwall joutui jopa vakuuttelemaan, että yritys varmasti myös käyttää tuotemerkkiä itse.

Hartwall lähetti marraskuun alussa suomalaisille pienpanimoille kirjeen, jossa pienpanimoita vaadittiin lopettamaan Oktoberfest-sanan käyttö oluiden nimissä. Syynä vaatimukseen on se, että Hartwall on rekisteröinyt Oktoberfest-sanan tuotemerkiksi itselleen vuonna 1990.

Asian toi esille Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka, kun hänen panimonsa oli saanut kirjeen Hartwallin lakitoimistolta. Kirjeessä viitattiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan valmistamaan ja markkinoimaan Brewcats Octobeerfest -olueen, jonka nimi muistutti liikaa Hartwallin Oktoberfest-tavaramerkkiä.


Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa on ihmetelty suureen ääneen sitä, miksi Hartwall on lähtenyt perimään oikeuksiaan vasta nyt. Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, miten Patentti- ja rekisterihallitus on sallinut Hartwallin rekisteröidä maailmanlaajuisestikin tunnetun Oktoberfest-juhlan itselleen tavaramerkiksi.

Keskustelussa on muun muassa nostettu esiin esimerkiksi Oktoberfestin syntysijan eli Münchenin kaupungin hiljattainen yritys rekisteröidä Oktoberfest omaksi tavaramerkikseen – onnistumatta siinä kuitenkaan.

Hartwall valmis keskustelemaan

Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen antoi myös lausunnon keskusteluun ja ilmoitti Hartwallin olevan valmis keskustelemaan kilpailijoidensa kanssa tavaramerkin sellaisesta käytöstä, joka ei ole ristiriidassa Hartwallin oman käytön kanssa.

Hartwallia kritisoineet huomauttavat kuitenkin, että tavaramerkkilain mukaan maahantuontikin lasketaan tavaramerkin käyttämiseksi, jolloin lain mukaan ulkomaisten panimoiden Oktoberfest-oluet ansaitsisivat saman kohtelun kuin Hartwallin hampaisiin joutuneet suomalaiset oluet.

Keskustelussa on lisäksi esitetty Hartwallille kysymyksiä siitä, miksei yritys ole juurikaan käyttänyt Oktoberfest-tavaramerkkiä tuotteissaan tai markkinoinnissaan. Kysymys on oleellinen siksi, että vähälle käytölle jätetyn tavaramerkin omistajuus voi raueta.

Kohun keskellä Hartwall kuitenkin vakuuttaa Facebook-viestissään, että ravintoloissa on ollut myynnissä tänäkin syksynä Hartwallin Oktoberfest-hanaolutta. Aikaisempina vuosina Oktoberfest-keskiolutta on myyty satunnaisesti kauppojen hyllyillä.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Aarikka kuitenkin totesi Markkinointi & Mainonnan haastattelussa, että Hartwall yrittää kenties parantaa asemaansa markkinoilla ensi vuoden Oktoberfest-sesonkia varten. Alkolla kun on jo haussa ensi vuoden Oktoberfest-oluet ja aikaisempina vuosina vaatimuksena on ollut, että etiketissä mainitaan Oktoberfest-sana.

Seuraavan kerran Hartwall joutuu uusimaan Oktoberfest-tavamerkin vuonna 2020. Nähtäväksi jää valitetaanko tavaramerkin käytöstä jo sitä ennen.

Lähde: Markkinointi & Mainonta, Facebook

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tiesitkö tätä lonkerosta? Legendaarinen juoma täytti pyöreitä: "Täydellinen esimerkki suomalaisesta innovaatiosta"Arvostettu olutbrändi avaa ravintolan Helsinkiin: "Muutama toivottu ja käsistä viety tuote tekee paluun"Huomasitko? Hartwallin oluttölkkiin lipsahti virhe: "Tämä ei ollut harkittu juttu, vaikka moni Juha onkin ilahtunut"Menestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"IL: Kansainvälinen yritys laittoi suomalaisen pienpanimon ahtaalle – suosittua Keisari 66 -olutta ei enää kauppojen hyllyillä nähdä!Kauppalehti: Uutuustuote hermostutti Olvin – Suomessa syttyi "olutsota"
OlutMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Olut
  • ma16:59
    Juomat

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • 20.9.22:13
    Saksa

    Oluen ystävien superjuhla käynnistyi Saksassa

  • 26.8.05:39
    Alkoholi

    Miksi suomalaiset hylkäsivät viinan? MTV:n kierros yöelämässä paljasti sukupolvien välisen kuilun

  • 9.7.07:44
    Juomat

    Suomalaiset juovat nyt olutta, joka voi hämätä

  • 13.6.07:49
    Juomat

    Tässä on Suomen paras olut: "Taatusti keskustelua herättävä"