Juomakulttuuri on viimeisen kymmenen vuoden aikana kokenut melkoisen muutoksen. Alkoholittomien juomien suosiosta kertoo se, että drinkkejä juodaan yhä enemmän maun, ei alkoholin vuoksi.
Huomenta Suomen lähetyksessä vierailleen baarimestarin Jarkko Issukkan mukaan drinkkikulttuuri on muuttunu hurjasti viimeisten vuosien aikana.
– Drinkit ovat olleet viimeiset 10–15 vuotta todella kuuma juttu täällä Suomessa, Issukka kertoo.
Sininen enkeli ja valkovenäläinen pitivät pintansa useamman vuosikymmenen ajan aina 1960-luvulta 1990-luvulle saakka, mutta nyt kaikki on miehen mukaan toisin. Juomakulttuurin muuttumiseen ovat vaikuttaneet niin matkailun lisääntyminen, internet kuin sosiaalinen media.
– Vielä vuosikymmen sitten meillä oli kolme kansainvälisen tason drinkkibaaria, nyt niitä on 30–40. Myös parhaimmista ravintoloista saa hyviä drinkkejä, baarimestari toteaa.
Ihmiset kaipaavat ennen kaikkea makuelämyksia
Jos drinkit ovat kerran suosiossa, millaisia drinkkejä suomalaiset sitten oikein kaipaavat?
Issukkan mukaan maku on syrjäyttänyt humalahakuisuuden.
LUE MYÖS: Prosentit ovat saaneet väistyä maun tieltä – tällaisia juomia suomalaiset himoitsevat