Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaiskauppojen suklaamunat vastuullisuusvertailussa – Lidl voitti selkeästi

Colourbox
Julkaistu 02.04.2015 11:46

MTV LIFESTYLE

Moni suomalaisissa ruokakaupoissa myydyistä pääsiäismunista on kaukana vastuullisesta valinnasta.

Finnwatch vertaili kauppaketjujen valikoimassa olevien pääsiäismunien vastuullisuutta. Lidl voitti muut ketjut selvästi tarjoamalla eniten vastuullisuussertifioituja vaihtoehtoja.

Moni pääsiäismuna ei ole vastuullisuussertifioitu

Lidlin sesonkivalikoimassa olevista pääsiäismunista noin 60 prosenttia on sertifioitu UTZ-sertifikaatilla. Kaikilla Lidlin omalla merkillä myytävillä Favorina-pääsiäismunilla on kaakaon UTZ-sertifikaatti. S-ryhmällä, Ruokakeskolla, Suomen Lähikaupalla ja Stockmannilla ei ole lainkaan valikoimissaan vastuullisuussertifioituja pääsiäismunia.

UTZ-sertifikaatti on vuonna 2002 perustettu sertifiointijärjestelmä, joka koskee kahvia, teetä ja kaakaota. Se asettaa raaka-aineille tiettyjä sosiaalisia sekä ympäristövaikutuksiin liittyviä vaatimuksia.

– Tulos on muiden ketjujen osalta surkea. Kaakaon tuotannon erittäin vakavat lapsityövoimaan ja ihmiskauppaan liittyvät ongelmat ovat kaikkien tiedossa, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala kertoo.

Ketjuista lupaillaan, että tulevaisuudessa asia pyritään muuttamaan. S-ryhmän hankintapäällikkö Päivi Nyström kertoo vastuullisen suklaan olleen viime aikoina useaan otteeseen esillä toimittajaneuvotteluissa. Sertifioitujen tuotteiden osuuden oletetaankin kasvavan tulevina sesonkeina.

Rainforest Alliance -sertifioituja Maraboun pääsiäissuklaarakeita löytyy kuitenkin lähes kaikkien kauppaketjujen valikoimasta. K-ryhmän isoista marketeista löytyi myös Reilu kauppa -tunnuksella sertifioituja suklaatipuja.

Rainforest Alliance on voittoa tavoittelematon kansalaisjärjestö, joka pyrkii ylläpitämään eliökunnan monimuotoisuutta ja varmistamaan kestävän elinkeinon.

Suklaamunakaupan suuri kansainvälinen brändi, Ferreron omistama Kinder, kertoi Finnwatchille suklaansa sisältävän yhteensä 30 prosenttia UTZ-, Rainforest Alliance ja Reilu kauppa -sertifioitua kaakaota. Tuotesertifiointia ei Kinderiltäkään kuitenkaan löydy. Ferrero on julkisesti kertonut pyrkivänsä sertifioimaan käyttämänsä suklaan vuoteen 2020 mennessä.

– Vuosikausien päähän asetettu vastuullisuustavoite on OECD:n monikansallisia yrityksiä koskevan ohjeiston vastainen. Ohjeisto kehottaa yrityksiä puuttumaan lapsityövoiman hyväksikäyttöön viipymättä tehokkaimmilla mahdollisilla keinoilla. On hyvä, että jotain on jo tehty, mutta tahti on aivan liian hidas, Vartiala sanoo.

Epäselviä ja harhaanjohtavia vastuullisuusväitteitä

Finnwatch törmäsi selvityksen aikana suklaavalmistajien erilaisiin vastuullisuusväitteisiin, joihin ei löytynyt katetta pakkauksissa olevista sertifiointimerkeistä. Osa suklaatoimijoista kertoo myös ostavansa UTZ-, Rainforest Alliance- tai Reilu kauppa -sertifioitua kaakaota, vaikka niiden tuotteissa ei ole kuluttajalle näkyvää sertifiointimerkkiä.

Todisteeksi yritykset toimittivat Finnwatchille esimerkiksi tuotantolaitoskohtaisen, ns. chain of custody -sertifioinnin. Finnwatch pitää epämääräisten ja vaikeasti todennettavissa olevien vastuullisuusväitteiden lisääntymistä ongelmallisena.

– On hyvä, että vastuullisesti tuotetun kaakaon käyttöä helpotetaan, Vartiala toteaa.

– Kääntöpuolella on kuitenkin väärinkäytösten lisääntyminen ja sertifiointijärjestelmien vesittyminen. Kuluttajien ja jälleenmyyjien on voitava erottaa sertifioidut tuotteet ei-sertifioiduista tuotteista, hän jatkaa.

Lähde: Finnwatch

Lisää aiheesta:

Suklaakääreen alta voi paljastua karuja yllätyksiä – näin suomalaisille tutut brändit pärjäsivät tuoreessa selvityksessäAlkon suosikkiviinien taustalta paljastui järkyttäviä asioita – Finnwatchin raportti julkiFinnwatch: Teenpoimijoilla surkeat tulot – päivän palkka voi olla alempi kuin kahvilassa nautittavan teekupillisen hinta Selvitys: Suomessa myytävissä jäätelöissä useita ihmisoikeusriskejä – raaka-aineiden tuotannossa lapsityötä ja huonoja palkkojaFinnwatchilta kovaa kritiikkiä suomalaisten lempikahveille – "Riittämättömiä palkkoja ja lapsityövoimaa"Finnwatch: Suomessa myytävän kahvin taustalla lapsityötä – pienimmät työläiset viisivuotiaita
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 06:39
    Ruoka

    Tätä Henri Alén ei missään nimessä nyt ostaisi ruokakaupasta

  • Eilen17:00
    Ruokavirasto

    Lasten purkkiruokaa vedetään takaisin – saattaa sisältää muovinpaloja

  • Eilen16:46
    Ruoka

    Yksi uunitemppu ja arkinen raaka-aine muuttuu herkuksi – Henri Alén paljastaa kikan

  • Eilen08:21
    Juusto

    Mozzarellaa vai burrataa? Tässä juustojen erot

  • ke17:31
    Leivonta

    Liisa yhdisti mokkapalat ja mutakakun – lopputuloksena superhitti!