Moni suomalaisissa ruokakaupoissa myydyistä pääsiäismunista on kaukana vastuullisesta valinnasta.
Finnwatch vertaili kauppaketjujen valikoimassa olevien pääsiäismunien vastuullisuutta. Lidl voitti muut ketjut selvästi tarjoamalla eniten vastuullisuussertifioituja vaihtoehtoja.
Moni pääsiäismuna ei ole vastuullisuussertifioitu
Lidlin sesonkivalikoimassa olevista pääsiäismunista noin 60 prosenttia on sertifioitu UTZ-sertifikaatilla. Kaikilla Lidlin omalla merkillä myytävillä Favorina-pääsiäismunilla on kaakaon UTZ-sertifikaatti. S-ryhmällä, Ruokakeskolla, Suomen Lähikaupalla ja Stockmannilla ei ole lainkaan valikoimissaan vastuullisuussertifioituja pääsiäismunia.
UTZ-sertifikaatti on vuonna 2002 perustettu sertifiointijärjestelmä, joka koskee kahvia, teetä ja kaakaota. Se asettaa raaka-aineille tiettyjä sosiaalisia sekä ympäristövaikutuksiin liittyviä vaatimuksia.
– Tulos on muiden ketjujen osalta surkea. Kaakaon tuotannon erittäin vakavat lapsityövoimaan ja ihmiskauppaan liittyvät ongelmat ovat kaikkien tiedossa, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala kertoo.
Ketjuista lupaillaan, että tulevaisuudessa asia pyritään muuttamaan. S-ryhmän hankintapäällikkö Päivi Nyström kertoo vastuullisen suklaan olleen viime aikoina useaan otteeseen esillä toimittajaneuvotteluissa. Sertifioitujen tuotteiden osuuden oletetaankin kasvavan tulevina sesonkeina.
