Kahvi-yritys Paulig lopettaa Paula-tytön käytön markkinoinnissaan. Tulevaisuudessa kahvia markkinoidaan brändilähettiläin.
1. Paulig luopuu pitkäikäisestä mainoskasvostaan, Paula-nimeä kantavasta naishahmosta. Vuodesta 1950 lähtien Pauligin Paulan tehtävissä on toiminut yhteensä 19 henkilöä. Nyt käynnistyneen avoimen rekrytointiprosessin kautta kuka tahansa voi hakea Pauligin brändilähettilääksi. Miksi tähän ratkaisuun on nyt päädytty, markkinointijohtaja Tomi Wirtanen?
– Perinteet ovat hienoja, mutta perinteiden pitää elää ajassa mukana. Haemme nyt 20:tta brändilähettilästä, mutta emme koe, että henkilön sopivuus tehtävään on tänä päivänä kiinni tietystä sukupuolesta, iästä tai hiusten väristä. Siksi olemme lähteneet aika selkeästi viestimään, että nyt haettavan brändilähettilään tehtävä on avoin kaikille kahvista innostuville.
2. Kansallispukuinen Paula on mainonnan ohella edustanut brändiä erilaisissa tilaisuuksissa sekä tuote-esittelijänä. Mitä ominaisuuksia uudelta brändilähettiläältä vaaditaan?
– Kiinnostava ja valovoimainen persoona ja ennen kaikkea oikea asenne ovat tärkeimmät tekijät. Emme halua tähän tehtävään nyt valmista huippukoulutuksen saanutta baristaa. Arvostamme hyvien ihmissuhdetaitojen ja esiintymistaitojen ohella kykyä tuoda itseään kiinnostavasti esille sosiaalisen median kanavissa, koska somevaikuttaminen on tänä päivänä hyvin keskeinen osa markkinointia.
3. Markkinoinnissa jatkuvuus ja tuttuus puhuttelevat. Esimerkkinä tulee mieleen suomalaisten hyvin tuntema Juhla Mokan Tunteella ja taidolla -mainoskonsepti. Minkälaisia haasteita on edessä, kun vanhaa linjaa lähdetään uudistamaan rohkeasti?