Mainos
Mainos

Suomalaisen kahvivalmistajan ikoninen tunnushahmo katoaa mainoksista – ja hänet tilalleen voi hakea kuka tahansa

Kahvi-yritys Paulig lopettaa Paula-tytön käytön markkinoinnissaan. Tulevaisuudessa kahvia markkinoidaan brändilähettiläin.

1. Paulig luopuu pitkäikäisestä mainoskasvostaan, Paula-­nimeä kantavasta naishahmosta. Vuodesta 1950 lähtien Pauligin Paulan tehtävissä on toiminut yhteensä 19 henkilöä. Nyt käynnistyneen avoimen rekrytointiprosessin kautta kuka ­tahansa voi hakea Pauligin brändilähettilääksi. Miksi tähän ratkaisuun on nyt päädytty, markkinointijohtaja Tomi Wirtanen?

– Perinteet ovat hienoja, mutta perinteiden pitää elää ajassa mukana. Haemme nyt 20:tta brändilähettilästä, mutta emme koe, että henkilön sopivuus tehtävään on tänä päivänä kiinni tietystä sukupuolesta, iästä tai hiusten väristä. Siksi olemme lähteneet aika selkeästi viestimään, että nyt haettavan brändilähettilään tehtävä on avoin kaikille kahvista innostuville.

2. Kansallispukuinen Paula on mainonnan ohella edustanut brändiä erilaisissa tilaisuuksissa sekä tuote-esittelijänä. Mitä ominaisuuksia uudelta brändilähettiläältä vaaditaan?

– Kiinnostava ja valovoimainen persoona ja ennen kaikkea oikea asenne ovat tärkeimmät tekijät. Emme halua tähän tehtävään nyt valmista huippukoulutuksen saanutta baristaa. Arvostamme hyvien ihmissuhdetaitojen ja esiintymistaitojen ohella kykyä tuoda itseään kiinnostavasti esille sosiaalisen median kanavissa, koska somevaikuttaminen on tänä päivänä hyvin keskeinen osa markkinointia.

3. Markkinoinnissa jatkuvuus ja tuttuus puhuttelevat. Esimerkkinä tulee mieleen suomalaisten hyvin tuntema ­Juhla Mokan Tunteella ja taidolla -mainoskonsepti. Minkälaisia haasteita on edessä, kun vanhaa linjaa lähdetään uudistamaan rohkeasti?

– Emme ole halunneet lähteä uudistumaan haasteet edellä. Enemmänkin haluamme alleviivata, kuinka brändi seuraa aikaansa ja samalla edistää tasa-arvoa yhteiskunnassa. En usko, että kovin ­monella on lähtökohtaisesti mitään näitä asioita vastaan. Olemme matkan varrella jo hieman vähentäneet perinteitä, kuten kansallispuvun käyttöä. Paula on viime vuosina esiintynyt hyvinkin moderneissa asuissa ja tilaisuuksissa. Tätä linjaa jatkamme nyt.

4. Nykypäivän kahvikeskustelut käydään kahvipöydän ­ohella yhä useammin sosiaalisessa mediassa. Miten tämä vaikuttaa brändilähettilään rooliin ja työnkuvaan?

– Kaikenlainen bloggaaminen sekä luonteva esiintyminen Pauligin omissa kanavissa ovat isossa roolissa. Myös kyky suunnitella kiinnostavia video- ja kuvasisältöjä on tärkeää. Jo parin viime vuoden aikana Paula on ollut aktiivisesti tekemisissä useiden suomalaisten somevaikuttajien kanssa. Hän on käynyt muun ­muassa alkuperämaamatkoilla ja kokeillut baristan tehtäviä. Luonnollinen esiintyminen somevaikuttajien ja muiden julkisuuden henkilöiden kanssa on ominaispiirre, jota odotamme uudelta brändilähettiläältä.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.