Tervehdys!
Olen MTV3:n sivuston alla toimiva ruokabloggaaja. Saan kirjoittamisesta (sopimusteknisesti salassapidettävä, oikea mainittu selvityspyynnössä) palkkion. Olen seurannut huolestuneena blogien kaupallistumista. Kirjoitin blogiini aiheesta kriittisen tekstin, joka leimahti bloggaajien keskuudessa liekkeihin. Tästä suivaantuneena alettiin omien tekstieni sisältöä arvostella sen pohjalta, miten mm. itse ilmoitan lahjaksi saaduista tuotteista tai ravintola-aterioista. Olen aina kertonut tekstissä mielestäni selkeästi, mitä olen saanut yrityksiltä ilmaiseksi ja millä keinoin. En ole koskaan sopinut yritysten kanssa minkään tason yhteistyöstä enkä ole milloinkaan saanut rahallista korvausta kolmannelta osapuolelta. Siksi en ole koskaan maininnut termiä ”yhteistyö”.
Esiin nousi kirjoitukseni spelttipizzasta*(linkki alhaalla), jonka spelttijauhon sain spelttituotteita valmistavalta yritykseltä Sunspelt Oy. Törmäsin yrityksen edustajaan vapaa-aikanani täysin blogiin liittymättömien aiheiden parissa. Keskustelimme lyhyesti ja totesimme omaavamme samanlaisen ruokaideologian. Kerroin blogistani ja sanoin, että speltti on minulle vieras raaka-aine, mutta haluaisin tutustua siihen paremmin. Edustaja antoi minulle tusinan verran erilaisia spelttipakkauksia kokeiluun. Kuvasin tilannetta blogissa näin: ”Törmättyäni sattumalta Sunspeltin edustajaan ja vaihdettuamme muutaman sanan, sain kasan spelttituotteita kainalooni.” Mielestäni rehellinen kuvaus tapahtuneesta. Olisiko tässä kohdin pitänyt lisätä blogitekstin loppuun maininta ”Yhteistyössä Sunspelt Oy:n kanssa.” ? Minkäänlaisesta yhteistyöstä ei sovittu, joten termi olisi mielestäni kuluttajaa harhaanjohtava. Sivumaku-blogini olennaisin asia on uskottavuus ja rehellisyys lukijoitani kohtaan, joten asia on minulle tärkeä.
Petyin melkoisesti antamaanne mainonnan tunnistettavuuden ohjeistukseen bloggaajille. Blogimaailma elää murroksen aikaa ja juuri nyt olisi ollut paikallaan tiukka linja kaikkien blogiteksteihin vaikuttaneiden yhteistyökuvioiden läpinäkyvyyteen. ”Yhteistyössä yrityksen X kanssa.” -lauseke ei kerro lukijalle mitään. On täysin eri asia, onko bloggaaja saanut yritykseltä parin euron arvoisen tuotepaketin, lämpimän kädenpuristuksen vai rahallisen korvauksen varsinaisesta yhteistyöstä. Sanotte, että mainos on voitava tunnistaa mainokseksi heti ensisilmäyksellä, mutta tämähän ei suurimmassa osassa tapauksia toteudu, koska tekstiä on skrollattava loppuun asti yhteistyösopimuksen selviämiseksi. Jos sen ymmärtää tehdä. Suurin osa lukijoista ei varmasti näin tee. Olisin itse toivonut, että kaikki tekstiin vaikuttaneet tahot, lahjat ja korvaukset olisi pitänyt mainita heti blogitekstin alussa. Ei tietenkään palkkiosummia paljastaen, mutta mainiten rahallisen korvauksen saamisesta. Nyt tekstin lukijalle selviää vasta viimeisellä rivillä, usein pienellä fontilla kirjoitettuna, että teksti oli tuotettu yhdessä yritys X:n kanssa. ”Yhteistyönä.”