Mainos

S-marketien ja Prismojen kassoilla kokeiltiin "yhden viivakoodin taktiikkaa" – hittihän siitä tuli: Vähemmän jonottamista, nopeampi kauppareissu

S-ryhmässä testattiin uudenlaista tapaa ruokaostosten suorittamiseen. Kerää ja skannaa -taktiikalla kassalla tarvitsee vilauttaa ainoastaan yhtä viivakoodia ja asiointi nopeutuu. 

Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä voi vähentää jonottamista ja sujuvoittaa kauppareissua. S-ryhmä kertoo pilottihankkeestaan, jossa testattiin Euroopassa suosittua kerää ja skannaa -toimintaperiaatetta. Käytännössä homma toimii niin, että samalla kun asiakas kerää kaupassa tuotteita, hän skannaa ne käsiskannerilla jo valmiiksi ja pakkaa ne kassiinsa. Näin ollen kassalla ei tarvitse enää piipata tuotteita yksitellen, eikä aikaa mene ostosten pakkaamiseen. 

Palvelua testattiin neljässä S-ruokaupassa viime lokakuusta lähtien. Käyttäjien määrä kasvoi huomattavasti tänä keväänä: Ketjun mukaan ennätysmäärä asiakkaita innostui kokeilemaan käsiskanneria palvelua pilotoivissa kaupoissa.

Asiakas nappaa myymälän sisäänkäynniltä käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin myymälää kiertäessä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla. Kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin.

– Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

S-ryhmän marketkaupan tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen kertoo kerää ja skannaa -palvelun tekevän kauppareissusta ja kassalla asioinnista sutjakkaamman. 

– Kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut palvelusta paljon innostunutta palautetta.

Tällä hetkellä palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä. Palvelu tarjotaan kuitenkin vain yksinoikeudella S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla myös täysi-ikäinen.

Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 prosenttia käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely. S-ryhmästä kerrotaan, että käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen.


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja