Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Pikaruokaketjujen kriisi: Koronavirus "tappoi" McDonald'sin aamupalan – tämä tilanne on Suomessa

1:00Täydellinen vaikka burgerin väliin – testaa Pasin ja Matiaksen uusi hittiresepti, raparpekonihillo
Julkaistu 05.08.2020 10:52

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Koronaviruspandemia on aiheuttanut monissa tunnetuissa pikaruokaketjuissa aamupalamyynnin romahtamisen. Yhdysvalloissa uutisoidaan koronan "tappaneen" pikaruoka-aamupalan, Suomessa tilanne on hieman erilainen.

Uutissivusto Business Insider kertoo monen tunnetun pikaruokaketjun kärsivän nyt aamupalamyyntien sakkaamisesta Yhdysvalloissa. Ongelmissa ovat tutut kansainväliset ketjut kuten McDonald's ja Starbuck's. Myyntien romahtaminen johtuu koronapandemian aiheuttamasta asiakaskadosta: kun ihmiset eivät matkusta samaan tapaan töihin, ei myöskään pikaruoka-aamiaisille ole normaalia kysyntää.

Korona "tappoi" aamupalan

Ennen pandemia-aikaa aamupala oli pikaruokakentällä kasvava markkina. Business Insiderin mukaan pikaruokaketjujen päivä- ja iltamyynti on pandemian aikana kasvanut, mutta korona "tappoi" aamupalan.

– Aamupala oli ennen pandemiaa ainoa kasvava markkina päivämyynneissä. Niinpä aamupalamarkkinoille tuli jatkuvasti lisää kilpailijoita, joka tuotti meille painetta, McDonald'sin toimitusjohtaja Chris Kempczinski sanoo.

Vaikka McDonald's onkin Yhdysvalloissa onnistunut haalimaan itselleen ison siivun aamupala-asiakkaista pandemian aikana, asiakasmäärät ovat olleet pieniä ja "kuollut aamupalamarkkina" vetänyt ketjun myynnit miinukselle. 

Kahvilaketjuissa on huomattu, että aamupalan sijaan ihmiset tulevan nyt myöhemmin aamupäivällä kahviostoksille. Siksi esimerkiksi kahvilaketju Starbuck'sissa on otettu listoille yhä enemmän välipalavaihtoehtoja perinteisten aamupalaruokien sijaan. 

Aamupala ei niin suuressa roolissa Suomen McDonald'sissa

Suomen McDonald'sin viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo, että aamupalan merkitys myynneissä ei ole maassamme yhtä merkittävä kuin esimerkiksi Yhdysvaltain markkinoilla. 

– Amerikkalaisiin verrattuna suomalaiset eivät syö samassa määrin aamiaista kodin ulkopuolella, take-away kahvia lukuun ottamatta, joten vaikutukset aamiaismyyntiin eivät olleet täällä merkittäviä, Ryhänen sanoo.

Ryhäsen mukaa suurin koronaviruspandemian aiheuttama muutos tapahtui kysynnän siirtymisenä autokaistalle ja kotiinkuljetukseen. Lisäksi lounasajankohdan keskiostos kasvoi.

– Tulkitsimme tätä muutosta niin, että asiakkaat hakivat ilmeisesti ruokaa koko perheelle itselle ostettujen yksittäisten lounasaterioiden sijaan.

Lue myös: Oletko jo käynyt? Täältä saa Suomen parhaat hampurilaiset – kolmen kärjessä yksi paikka Helsingistä ja kaksi muualta

Lue myös: Pikaruoka on maistunut suomalaisille rajoituksista huolimatta – koronakevät on liidättänyt myynnin kasvuun, jolle ei näy loppua

Lisää aiheesta:

Työpaikkalounastaja ei luovu ateriastaan, vaikka elinkustannukset lyövät silmilleKansa on palannut ravintoloihin koronarajoitusten jälkeen, pandemia-ajasta jää alalle kuitenkin useita pysyviä muutoksiaPikaruoka on maistunut suomalaisille rajoituksista huolimatta – koronakevät on liidättänyt myynnin kasvuun, jolle ei näy loppuaHotelliaamiaisiin suuri muutos: Ravintoloiden rajoitukset iskevät noutopöytiin – hotelliketjulla on jo suunnitelmaKun koronakriisi iski, suomalainen meni kauppaan ja tankkasi pakastimen täyteen pizzaa – Lidlissä erityisesti yksi hittilätty: "Paljon kysyntää ja käyneet vähiin"Wolt otti käyttöön nerokkaan tavan koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn – Suomen maajohtaja vetoaa nyt viranomaisiin: "Antakaa ravintoloiden pitää kotiinkuljetukset auki kaikissa tilanteissa"
RuokaPikaruokaKoronavirusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 10:15
    Ravintolat

    Suomalainen donitsiketju vakavissa vaikeuksissa

  • 08:20
    Ruokakauppa

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • Eilen17:24
    Arkiruoka

    Yhdellä mausteella saat erityisen hyvää kaalilaatikkoa – Pirjon ohje on valtava hitti

  • Eilen10:41
    Elokuvat

    Suomi-herkku veti Hollywood-tähden sanattomaksi: "Olen aika varma, että sain tarpeekseni"

  • Eilen08:21
    Ravitsemus

    Vain yksi lihapulla päivässä? Ruotsalaisprofessori uudesta suosituksesta: "Täysin hullua"