Huonekalujätti Ikea tuo elokuussa ravintoloihinsa uuden kasvipohjaisen pyörykän ja nyt tuotteelle on päätetty kilpailun tuloksena nimi.
Uutisoimme jo maaliskuussa, että ruotsalainen huonekaluketju Ikea on kehitellyt ravintoloihinsa uuden kasvipohjaisen pyörykän. Kasvispyörykkä vyöryy Ikeoihin maailmanlaajuisesti elokuusta 2020 lähtien. Uutuustuotteen tavoitteena on Ikean mukaan haastaa perinteinen ruotsalainen lihapulla, joka on muodostunut huonekaluketjun tavaramerkiksi ja hittituotteeksi ympäri maailman.
Uuden kasviproteiinipyörykän ilmastojalanjälki on 4 prosenttia perinteisen Ikea-lihapullan ilmastojalanjäljestä.
Uudet kasvipohjaiset lihapullien haastajat valmistetaan muun muassa herneproteiinista, perunasta, omenasta ja kauraleseistä. Uutuuspyöryköiden kehittäminen on osa konsernin työtä kohti ilmastopositiivisuuden saavuttamista vuoteen 2030 mennessä. Jos pieni osa asiakkaista valitsisi lihapullien sijaan kasvispyörykät, sillä olisi jo mullistavat vaikutukset ilmastojalanjälkeen.
– Ikea myy maailmanlaajuisesti yli miljardi lihapullaa vuosittain. Jos esimerkiksi noin 20 prosenttia lihapullamyynnistämme korvattaisiin kasviproteiinipyöryköiden myynnillä, se merkitsisi noin 8 prosenttia pienempää ilmastojalanjälkeä IKEA Food -liiketoiminnalle, kertoo Ingka-konsernin IKEA Food -liiketoiminnan vastuullisuuspäällikkö Sharla Halvorson.
Uusien kasvispyöryköiden nimi: Lihattomat pyörykät
Suomen Ikeasta kerrotaan, että uutuustuotteelle on valikoitunut nyt myös nimi. Ikea järjesti kesäkuussa Suomessa työntekijöille ja kanta-asiakkaille nimikilpailun, jossa pyydettiin ehdotuksia uuden kasviproteiinipyörykän ravintola-annokselle. Kilpailuun saapui kahden viikon aikana yli 3900 eri nimiehdotusta, joiden joukosta voittajaksi valittiin
