Mainos
Mainos

Paljonko uppoaa päivässä? Ruoka, jota suomalaiset syövät edelleen liian vähän: "Vähentää ylipaino-ongelmia"

Keskivertosuomalainen syö edelleen liian vähän kasviksia päivässä. Puutarhaliitto muistuttaa, että syksyn saapuessa on helppoa lisätä kourallinen kotimaisia vihanneksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon.

Kesän kotimainen vihannes- ja marjasato on nyt runsaimmillaan niin valikoiman kuin määrän suhteen. Kesän marjoja on vielä tarjolla ja omenasatoa löytyy kaupoista.

Myös ympäristö kiittää

Kasvisten tuotanto – varsinkin, kun ne tuotetaan lähellä - kuormittaa lihatuotantoa vähemmän ympäristöä. Kasvikset sitovat kasvaessaan ilmakehän hiilidioksidia muuttaen sen syötäviksi hyötyaineiksi, esimerkiksi hyödyllisiksi kuiduiksi. Kotimaisessa tuotannossa muun muassa kasvihuoneissa on siirrytty yhä ympäristöystävällisempiin tuotantomuotoihin, joten lähikasvisten suosiminen kannattaa niin ympäristön kuin kansantaloudenkin näkökulmasta. 

– Valikoimat ovat laajimmat, maut parhaimmillaan ja myös hinnat kohdillaan. Nyt monia kasviksia kannattaa säilöä myös talvea ajatellen, Puutarhaliitosta muistutetaan.

Kesävihannesten tarjontaa täydentävät pitemmän kasvukauden kasvikset kuten maissi ja kurpitsat. Kesän poikkeukselliset säät ovat tuoneet haasteita viljelyyn, mutta uusien kehittyneiden viljelytekniikoiden ansiosta monien kasvien satomäärät ovat hyviä. Tämänvuotisen loppukesän sateet ja lämpöaalto parantavat sekä sadon määrää että laatua.

Kulutus jää helposti alle 300 gramman

Puutarhaliiton mukaan keskivertosuomalaisen ruokavaliossa ei ole edelleenkään riittävästi terveellisiä kasviksia. Kasviksia suositellaan syömään 500–800 grammaa päivässä, mutta kulutuksemme jää helposti alle 300 gramman. Lisäämällä kourallisen kasviksia päivän aikana ruokailuihin ja välipaloihin, kasvismäärä lisääntyy helposti noin 150 grammalla.

– Kasvisten käytön lisäykseen on helpointa totutella juuri sadonkorjuuaikana, jolloin voimme opetella pysyviä terveellisempiä ja ympäristöystävällisempiä ruokailutottumuksia monipuolistamalla kasvisten osuutta ruokavaliossa, kertoo Timo Taulavuori Puutarhaliitosta.

Kasviksia kannattaa Taulavuoren mukaan lisätä nyt jokaiseen ruokahetkeen ja erilaisiin ruokalajeihin.

–  Kasvipohjaiset kastikkeet ja keitot maistuvat erityisen hyviltä, kun ne maustetaan tuoreilla yrteillä tai vaikkapa makuvihanneksilla kuten sipuleilla ja paprikoilla. Lihaa ja kalaa käytetään lisäkkeinä kasvisten ollessa ruokailun varsinainen ydin.

Kun kasviksilla korvataan ruokavaliossa erityisesti rasvaa, sokeria ja muita hiilihydraatteja, saadaan ruokavaliosta kohtuullisen helposti maukasta, monipuolista ja terveellistä. 

–  Kasvisten hyötyaineiden suhde niiden sisältämään energiamäärään suhteutettuna on ylivoimainen, mikä myös parantaa sekä ravitsemusta että vähentää ylipaino-ongelmia. 

Lähde: Puutarhaliitto

***

Testaa herkullisia juuresranskalaisia:

Katsomo-video ei ole saatavilla


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja